De inhoud van het voortgangsrapport is gebaseerd op feedback van de inspectie, de samenwerkingsverband en gesprekken in het land. Samenwerkingsverband vulden bijvoorbeeld een vragenlijst in over hun ervaringen met passend onderwijs in de eerste maanden na invoering van de Wet passend onderwijs. De meeste scholen en samenwerkingsverbanden nemen hun verantwoordelijkheid om voor leerlingen een passende plek te vinden, zo concludeert het rapport. Scholen en samenwerkingsverbanden, zo blijkt uit de eerste ervaringen, gebruiken de ruimte die de wet- en regelgeving biedt om daarbinnen nieuwe ondersteuningsvormen te ontwikkelen.
De invoering van het passend onderwijs verloopt goed, maar is nog niet 'af', aldus het rapport. In de volgende periode gaan scholen en samenwerkingsverbanden stappen zetten om op basis van hun nu opgedane ervaringen het passend onderwijs verder te ontwikkelen. Er zijn vier aandachtspunten door Dekker in kaart gebracht die hierbij van belang zijn. Scholen die met deze punten aan de slag willen, kunnen daarbij ondersteuning krijgen van het ministerie van Onderwijs en sectororganisaties. De aandachtspunten zijn:
- Betrokkenheid van ouders en leraren
- Dekkend aanbod van voorzieningen, waarbij ook een goede plek is voor hoogbegaafde leerlingen en thuiszitters weer zo veel mogelijk naar school kunnen
- Samenwerking met de gemeente en jeugdhulp
- Interne organisatie van het samenwerkingsverband
Klik
hier om het zesde voortgangsrapport te lezen.
© Nationale Onderwijsgids