Paul Schnabel is benoemd tot voorzitter van het Platform #Onderwijs2032. Dit platform bestaat uit experts van binnen en het buiten het onderwijs. Zij gaan in opdracht van het kabinet een advies schrijven dat antwoord geeft op de vraag welke kennis en vaardigheden leerlingen nodig hebben om optimaal in onze toekomstige samenleving te participeren.
Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs maakt dit vandaag bekend in een brief aan de Tweede Kamer. ‘Paul Schnabel kijkt al zijn hele carrière naar veranderingen in de maatschappij. Met zijn kennis en ervaring is hij bij uitstek geschikt om deze uitdagende opdracht tot een goed einde te brengen’, aldus Dekker. De overige leden worden bij de presentatie van het platform bekendgemaakt. Prof. dr. Paul Schnabel was van 1998 tot 2013 directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Momenteel is hij onder meer als universiteitshoogleraar verbonden aan de Universiteit Utrecht.
Medio november gaf Dekker het startschot voor een discussie over de onderwijsinhoud in het primair en voortgezet onderwijs. Veel belangstellenden – van ouders tot leraren, van studenten tot wetenschappers – zijn inmiddels het gesprek over dit onderwerp aangegaan. Met de inrichting van het Platform #Onderwijs2032 gaat dit traject de volgende fase in. Ook het platform gaat op een eigentijdse manier de dialoog aan met de samenleving. Op basis van de uitkomsten hiervan levert het platform uiterlijk in het najaar een advies op.
© Nationale Onderwijsgids