Voor chronisch zieke scholieren zijn er diverse (maatwerk)mogelijkheden om een werkbaar onderwijsprogramma in te richten. Deze scholieren hebben ook recht op een passend aanbod. Staatssecretaris Dekker van Onderwijs schrijft dit in een brief aan de Tweede Kamer, waarin hij vragen beantwoord van Tweede Kamerlid Tjitske Siderius (SP). Dit meldt de Algemene Vereniging Schoolleiders.
Het onderwijsstelsel is vaak niet ingericht op scholieren die niet fulltime aan het lesprogramma kunnen deelnemen. Hierdoor hebben de leerlingen grote kans op achterstand te raken. Siderius stelde kritische vragen over de 'vergeten groep' in het onderwijs, naar aanleiding van berichten in Dagblad Trouw, waarin stond dat er voor chronisch zieke scholieren niet zoveel is geregeld in het onderwijs.
Dekker zegt dat het 'onwenselijk' is als deze scholieren geen passend onderwijs krijgen. Volgens de staatssecretaris zijn er diverse mogelijkheden om ook voor hen een werkbaar onderwijsprogramma in te richten. Zo valt te denken aan de mogelijkheid van ontheffing van geregeld schoolbezoek vanwege ziekte op basis van de Leerplichtwet of de mogelijkheid die het Examenbesluit biedt om gespreid examen te doen. “Het afstemmen van de mogelijkheden van een chronisch zieke leerling op het onderwijsprogramma is maatwerk. De leerplichtambtenaar en de inspectie kunnen in individuele gevallen maatwerkoplossingen bieden”, zegt de staatssecretaris.
Hoeveel scholieren er in Nederland chronisch ziek zijn en geen fulltime onderwijsprogramma kunnen volgen kan Dekker niet aangeven. “De wijzigingen in wetgeving, onder andere de Jeugdwet, hebben geen gevolgen voor de begeleiding en ondersteuning van chronisch zieke scholieren in het onderwijs. Er zijn voldoende mogelijkheden om voor deze scholieren onderwijs op maat te organiseren. Daarom treffen we geen nieuwe maatregelen”, aldus Dekker.
© Nationale Onderwijsgids