Logo_image-2015-05-26

Uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen is gebleken dat Nederlandse kinderen onder de 12 jaar nog niet kritisch met reclame weten om te gaan en dat terwijl er steeds meer reclame op hen afkomt. Zelfs kinderen die les hebben gehad over reclame kunnen dat onvoldoende. De Stichting Media Rakkers presenteert daarom vandaag in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen een nieuwe lesmethode 'Reclame Masters' die kinderen bewuster moet  maken van de invloed van reclame. Dit meldt de Stichting Media Rakkers.

Het blijkt noodzakelijk om kinderen bewust te maken van het beroep dat reclame doet op hun emoties, hen te leren hoe ze deze emoties kunnen reguleren en hen te motiveren dat ook daadwerkelijk te doen als ze aantrekkelijke reclames tegenkomen.  Daarom is er nu nieuw lesmateriaal ontwikkeld dat kinderen niet slechts reclamekennis bijbrengt, maar dat hen ook leert voelen wat reclame met hen doet en hun vaardigheid en motivatie om meer controle te krijgen over de invloed van reclame vergroot. De lesmethode is vanaf vandaag gratis beschikbaar voor groepen 4 tot en met 6 van alle basisscholen via de website van Media Rakkers: www.mediarakkers.nl.  

Media- en reclamelessen zijn van groot belang in het basisonderwijs, zo schreef de Raad Voor Cultuur al in een advies van juli 2005. Via televisie maar ook via internet, smartphones en sociale media komen basisschoolleerlingen op steeds jongere leeftijd in aanraking met reclame. Reclame is overal aanwezig en niet meer zomaar makkelijk te herkennen. “Deze aanpak heeft tot resultaat dat kinderen meer zelfvertrouwen krijgen en intrinsiek gemotiveerd raken om ook daadwerkelijk bewust en slim met reclame om te gaan. Oftewel, om een echte Reclame Master te zijn!”, aldus Dr. Esther Roozendaal van de Radboud Universiteit. 

© Nationale Onderwijsgids