Normal_normal_passend_speciaal_onderwijs_leerling_leerkracht_docent_les_autisme_adhd

Leerlingen met autisme ontwikkelen zich zowel in het algemeen als in het onderwijs anders dan doorsnee leerlingen. Het programma Vanuit autisme bekeken (VAB) zet zich in voor bewustwording over autisme en het belang van maatwerk voor deze kinderen. Het programma moet ervoor zorgen dat leerlingen met autisme beter mee kunnen doen in het onderwijs. Dat meldt Passend Onderwijs.

VAB is in tien regio's actief. Het programma stimuleert actieve kennisuitwisseling tussen en binnen samenwerkingsverbanden en scholen. Ook biedt VAB concrete handvatten om mee aan de slag te gaan, zoals bijvoorbeeld de scorelijst passend onderwijs. De resultaten van de ervaringen van de tien regio's worden gedeeld met zo veel mogelijk onderwijsinstellingen.

Binnen de samenwerkingsverbanden wordt ook gekeken hoe autismevriendelijk het verband al is. Hiervoor heeft het VAB een scorelijst ontwikkeld. Deze lijst bestaat uit twintig onderdelen waarvoor het samenwerkingsverband zichzelf punten kan toekennen. In de vragenlijst wordt onder andere behandeld of de leerlingen met autisme extra aandacht krijgen bij de overgang van primair naar voortgezet onderwijs. De totaalscore moet uitwijzen hoe autismevriendelijk het verband is. De scorelijst wordt half juni gepubliceerd.

© Nationale Onderwijsgids