Normal_klas__po__kinderen__vragen__les__klaslokaal

De meningen in het onderwijsveld over het nieuwe wetsvoorstel van staatssecretaris Dekker van Onderwijs om het gemakkelijker te maken een school op te richten zonder levensbeschouwing lopen zeer uiteen. De openbare en christelijke schoolverenigingen staan er afwijzend tegenover. Maurice de Hond staat er juist positief tegenover en de organisatie Ouders & Onderwijs is allereerst voorstander, maar heeft wel vragen. Dat meldt de Telegraaf.

Nu kunnen scholen alleen opgericht worden als deze gebaseerd is op een katholieke, openbare, islamitische, antroposofische of andere levensbeschouwing. Zo kan bijvoorbeeld een Islamitische school zo gesticht worden, maar een vernieuwende school komt niet aan de bak. Dekker is van mening dat de regeling nu te veel gebaseerd is op de verzuiling, waardoor vernieuwende initiatieven te weinig kans krijgen. “Meer variëteit en dynamiek in scholen is welkom”, zegt Peter Hulsen, voorzitter Ouders & Onderwijs. “Maar de vraag is of dat 'eventjes' oprichten wel zo gemakkelijk is. De aantallen leerlingen nemen namelijk overal af, behalve in Amsterdam. En voor elke plaats in ons land is wel een vastgestelde norm van een minimumaantal leerlingen.”

De Vereniging Openbaar Onderwijs stelt dat alle nieuwe scholen in principe openbaar moeten zijn en dat de grondslag van de school het beste pas na de start van de school kan worden ingevuld, zodat de ouderpopulatie bekend is. Ook Verus, de vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs, is zeer kritisch, omdat er al voldoende keuze qua scholen zou zijn. “Op deze manier kunnen tal van kleine scholen ontstaan. Het risico op mislukking blijft groot. Je kan nog zo proberen vooraf de kwaliteit stevig te verankeren, maar je weet nooit of je genoeg leerlingen krijgt”, aldus voorzitter Kuiper.

Maurice de Hond stelt dat schoolbesturen niet bang hoeven te zijn er opeens 400 vernieuwende scholen ontstaan. “Dat plan van Dekker is meer om de bestaande scholen open te laten staan voor vernieuwende ideeën of met een vernieuwende school samen te werken. Door concurrentie toe te staan, dwingt Dekker de bestaande scholen om vernieuwingen door te voeren, anders gaat het buiten hen om gebeuren”, aldus De Hond.

© Nationale Onderwijsgids