Normal_beperking__kind__spelen__schommelen__handicap__jongen__blij

In Nederland gaan steeds meer leerlingen, ook kinderen met een beperking of kinderen die extra ondersteuning nodig hebben naar een reguliere school. Zo blijven ze betrokken bij hun eigen gemeenschap. LECSO, de PO-Raad en de VO-raad zijn gezamenlijk een initiatief gestart om te zorgen dat leerlingen, ouders en leerkrachten goed gaan samenwerking om te zorgen dat alle kinderen 'meedoen'. Dat meldt LECSO.

Om te zorgen dat leerlingen met een beperking of die extra zorgondersteuning naar het reguliere onderwijs gaan, is er een goede samenwerking tussen leerlingen, ouders en leerkrachten nodig. LECSO, de PO-Raad en de VO-raad hebben het initiatief genomen om in een animatiefilmpje uit te leggen waarom het een goede ontwikkeling vinden dat kinderen met een beperking naar het reguliere onderwijs gaan.

“We moeten er samen naar streven dat geen talent onbenut blijft en dat niemand vanaf de zijlijn hoeft toe te kijken’’, pleit Rinda den Besten, voorzitter PO-Raad. Het filmpje Meedoen laat de ontwikkeling zien die gaande is waarbij onderwijs, zorg en jeugdhulp er samen voor zorgen dat kinderen zoveel als mogelijk naar een reguliere school gaan. “Geïntegreerd onderwijs realiseren is uitdagend en complex. Het is belangrijk dat alle betrokken partijen in de regio er aan bijdragen elk kind van goed onderwijs te voorzien", aldus Paul Rosenmöller, voorzitter VO-raad. Op vimeo.com/lecso/meedoen is het filmpje te bekijken.

Het initiatief wordt ondersteund door: VNG, CNV, Ouders & Onderwijs, MEE, Ieder(in), GGD GHOR, Fvov, Min OCW, Min VWS, NJI, BOSK, SBOwerkverband, Gewoon Speciaal, Siméa, Bartimeus, Visio, Autismenetwerken in de regio’s Zuid-Holland Zuid, Groningen, Friesland, Gooi en Vechtstreek, Overijssel.

© Nationale Onderwijsgids