Normal_rss_entry-53699

Jongeren zijn nog altijd niet goed op de hoogte van de gevaren van internet. Dat meldt Microsoft op basis van een onderzoek dat PanelWizard deed onder 1098 tieners tussen de 12 en 18 jaar. Ook zijn jongeren vaak niet goed op de hoogte van de gevaren van sexting.

Meer dan een kwart (27,2 procent) van de jongeren deelt weleens zijn inloggegevens voor social media, e-mail of zelfs internetbankieren met vrienden of kennissen. Vier op de tien hebben zelf weleens het wachtwoord van vrienden of kennissen gekregen. Verder heeft bijna een op de vijf jongeren meegemaakt dat er zonder toestemming op zijn social media-account werd ingelogd door een ander.

Om jongeren meer bewust te maken van het gevaar, zette Microsoft een hoax op met boyband B-Brave. De band lekte afgelopen week 'per ongeluk' het telefoonnummer van een van de jongens in een bericht op Snapchat en Instagram. Binnen een dag ontving hij meer dan zeshonderd telefoontjes en vierduizend berichtjes. In een filmpje die vrijdag online is gezet waarschuwt de band voor het delen van persoonlijke gegevens.

Begin dit jaar doken naaktfoto's op van Tilburgse scholieren die tegen de wil van de leerlingen op Instagram werden geplaatst. In het kader van het project We can Young Tilburg is daarom in Tilburg een campagne ontwikkeld om onvrijwillige sexting aan te pakken. In Tilburg hebben inmiddels 800 jongeren zich aangemeld als 'changemaker'. Zij dragen bij aan het project door middel van een stageopdracht, vrijwilligerswerk of een opdracht van school. Volgend jaar loopt de campagne af.

Door: ANP