TU Delft heeft onderzoek gedaan naar het leergedrag van kinderen tijdens een Massive Open Online Course (MOOC). Via de programmeertaal Scratch, die speciaal voor kinderen ontwikkeld is door de Amerikaanse universiteit MIT, konden kinderen leren programmeren. Dit meldt TU Delft.
NOG
Online cursus programmeren levert nieuwe inzichten op in leergedrag kinderen
-Felienne Hermans en haar collega’s doen aan de TU Delft onderzoek naar hoe kinderen leren programmeren: “Volgens ons focust men er in cursussen voor kinderen te veel op dat bepaalde computerprogramma’s werken, en te weinig op het aanleren van meer algemene vaardigheden in het maken van goede software. Met Scratch, een eenvoudige programmeertaal voor kinderen, leren kinderen programmeren.”
De MOOC bevat filmpjes en opdrachten waarmee kinderen zelf kunnen leren programmeren. Iedere week maken ze een game: een doolhof, een aquarium, een Flappy Bird spel en een soort Super Mario. Het is opgezet als een programma van vier weken met twee tot zes uur inzet per week.
‘Maar liefst 2200 kinderen deden aan deze MOOC mee in de eerste ronde. We vonden dat software engineering concepten makkelijker aan te leren zijn dan het schrijven van een programma. Software engineering houdt bijvoorbeeld in dat je goed bugs kunt oplossen, het kan herkennen als een code niet meer in gebruik is, en overbodige blokken code opruimt. Daardoor blijft het programma overzichtelijk en kan iemand anders er makkelijker aan verder werken.”
De MOOC wordt gratis wordt aangeboden door de TU Delft. Hermans: “De TU Delft en andere universiteiten ontwikkelen al enkele jaren gratis online cursussen, maar dit was de eerste voor basisscholieren en de eerste in het Nederlands. Programmeren is een belangrijke vaardigheid voor de toekomst. Er is nu al een groot tekort aan programmeurs en de verwachting is dat dat zal oplopen.”
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids