Er werden vaker meldingen gemaakt van huiselijk geweld toen de scholen gesloten waren in verband met het coronavirus. De spanningen in gezinnen nemen toe en dit leidt tot meer seksueel misbruik, ruzies en geweld.
Veilig Thuis is sinds de start in 2015 telefonisch altijd bereikbaar. Maar volgens Debbie Maas, voorzitter van het Landelijk Netwerk Veilig Thuis, kan bellen lastig zijn als je te maken hebt met huiselijk geweld of kindermishandeling.
Chatten met medewerker Veilig Thuis
"Zeker in deze periode dat we meer met elkaar thuis zijn, willen wij een extra mogelijkheid bieden om contact op te nemen met Veilig Thuis. Vandaar dat wij het initiatief hebben genomen om ook via de chat bereikbaar te zijn,” aldus Maas. De medewerkers achter de chat zijn de afgelopen weken getraind in het voeren van een chatgesprek bij Veilig Thuis.
Via de chat kan overigens geen officiële melding worden gedaan. Maas: “Daarvoor zijn meer gegevens nodig dan we via de chat uitwisselen. Tijdens het chatten zal Veilig Thuis - als dat gewenst is - helpen bij het formuleren van een melding waarbij acties om het geweld te stoppen altijd in afstemming worden gedaan.”
Pilot
De landelijke chatfunctie bij Veilig Thuis is een pilot. “Tijdens deze periode van de coronamaatregelen kijken we naar het gebruik van de chat," licht Maas toe. "Na evaluatie beoordelen we dan of we de chat in de lucht moeten en kunnen houden”.
Contact met Veilig Thuis
De chat is op alle werkdagen van 9 tot 17 uur bereikbaar via alle websites van de diverse Veilig Thuis organisaties en via
www.veiligthuis.nl. Het landelijke telefoonnummer 0800-2000 voor advies en meldingen is 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar.