Leerlingen in het speciaal onderwijs moeten vaak uren wachten op vervoer. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) geeft de problemen toe. Ze roepen op om chauffeurs een werkweek van 40 uur aan te bieden omdat dat het werk aantrekkelijker maakt. Dat meldt EenVandaag.
“Het laatste jaar is het probleem groter geworden”, aldus voorzitter van KNV Bertho Eckhardt. Tijdens corona heeft er namelijk heel veel stilgelegen. “Toen het normale leven weer begon waren veel chauffeurs verdwenen omdat bedrijven moesten afschalen. De chauffeurs die vertrokken zijn komen niet meer terug.” Het zou gaan om een tekort van honderden chauffeurs.
Korte werkdagen
De chauffeurs in het speciale onderwijs hebben nu maar korte werkdagen. Er zit een piekmoment aan het begin en aan het einde van de dag. In de tussentijd hebben de chauffeurs eigenlijk niets te doen. Volgens de voorzitter van de KNV zou dat moeten veranderen.
Versnipperen
Volgens Eckhardt is het op te lossen door het zorgvervoer minder te versnipperen. Naast vervoer voor het speciaal onderwijs zijn er ook andere ritjes die vallen onder zorgvervoer. De ene vervoerder doet de WMO-ritten, de andere doet ritten voor het speciaal onderwijs en weer een ander rijdt mensen naar het ziekenhuis. “Als je dat samen zou voegen en één bedrijf in een gemeente al het zorgvervoer zou laten doen, dan kan je volwaardige banen van 40 uur voor de chauffeurs creëren.”
Openbaar vervoer
Eckhardt vindt het ook belangrijk om te kijken of alle leerlingen die nu gebruik maken van het vervoer, dat ook echt nodig hebben. “Je hebt het over leerlingen die je opleid tot volwassenheid en sommigen zullen misschien wel gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Soms vertellen leerlingen ons dat ze dat ook best kunnen.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk