Voorstellingen, stadswandelingen, rondleidingen, ervaringsparcoursen, prijsuitreikingen en workshops: van 2 t/m 7 oktober wordt overal in het land aandacht gevraagd voor toegankelijkheid. Het thema van dit jaar is: toegankelijkheid loont. Want toegankelijkheid heeft voor veel meer mensen voordelen. Een toegankelijk festival trekt voor de organisator meer bezoekers en is leuk voor iedereen. Een toegankelijke winkel heeft geen drempels en trekt voor de winkelier een grotere klantenkring. Met toegankelijke taal op je website, begrijpt iedereen waar je voor staat. Dat meldt Ieder(in).
Overal in het land doen landelijke, regionale en lokale organisaties mee aan de Week. Zij laten op allerlei manieren zien dat toegankelijkheid loont. Zo wordt in Tilburg in Stadbos013 een toegankelijke route door het bos geopend. De provincie Friesland lanceert met Gastvrij Fryslân een speciale e-learning die ondernemers leert om mensen met een beperking beter van dienst te zijn. In Haarlem is een open training zitvolleybal en in Arnhem worden draadloze deurbellen uitgedeeld aan ondernemers zodat zij weten wanneer iemand hulp nodig heeft bij de deur.
Online videoserie
De Week van de Toegankelijkheid lanceert een online videoserie in samenwerking met filmmaker Mari Sanders, bekend van onder andere de documentaire Rolstoel Roadmovie (EO, 2019) en Mari staat op (EO, 2021). In de video’s volgt Sanders een team van drie jongeren met een beperking en twee klusjesmannen. Zij moeten in zes uur tijd zoveel mogelijk plekken toegankelijk maken.
In de Week van de Toegankelijkheid verschijnt iedere dag een nieuwe aflevering op sociale media en de website. Volg Casper, Feng en Mirthe in hun opdracht om Nederland toegankelijker te maken.
Door: Nationale Onderwijsgids