Kinderen en jongeren met autisme hebben vaak moeite met alle prikkels op scholen, ook op scholen voor voortgezet speciaal onderwijs. Zij ervaren daardoor eenzaamheid en kunnen hun talenten niet optimaal benutten. Schooluitval onder leerlingen met autisme komt vaak voor. Daarom gaat de Universiteit Twente samen met de universiteiten in Leiden, Delft en Amsterdam onderzoeken hoe deze scholen verbeteringen kunnen doorvoeren ín het schoolgebouw. Dit meldt de Gelderlander.
De onderzoekers gaan dus niet op zoek naar oplossingen voor docenten hoe zij beter met leerlingen met autisme kunnen omgaan, maar ze gaan op zoek naar autisme-vriendelijke architectuur. De zoektocht krijgt steun van Egyptische architect Magda Mostafa die de Verenigde Naties adviseert over autisme-vriendelijke gebouwen.
Bal ligt bij leerlingen
Volgens UT-professor en onderzoeker Carolien Rieffe leggen scholen de bal nu vooral bij de leerlingen zelf. Zij moeten cursussen of therapieën volgen om met hun aandoening om te gaan. “Maar dat is een beetje hetzelfde als tegen iemand in een rolstoel zeggen: begin eerst maar te oefenen hoe je kan lopen.” Wat zouden dan wél oplossingen kunnen zijn? Denk aan alternatieve looproutes, stiltelokalen, gedimd licht, betere akoestiek en dikkere wanden.
Slimme meettechnieken
Met slimme smartwatches en andere meettechnieken willen de onderzoekers eerste achterhalen wie waar zit in de school, of leerlingen alleen zitten of juist in groepen en waar leerlingen het vaakst overprikkelen. De wetenschappers willen real-time in kaart brengen wat er aan de hand is, maar gaan ook het gebouw in om te bekijken hoeveel licht er is en welke soorten lampen er hangen. Ze willen zien hoeveel galm er is in de gangen en of er wel stilteplekken en alternatieve looproutes zijn. De informatie die hieruit komt gaan ze koppelen aan de persoonlijke verhalen van leerlingen met autisme.
Pas over een paar jaar komt de UT met de eindresultaten.
Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky