Volgens het ministerie van Volksgezondheid waren er in schooljaar 2021/2022 3.181 thuiszitters. Een jaar daarvoor was dat nog flink minder met 2.212 thuiszitters. Belangengroepen stellen dat het in realiteit om veel grotere aantallen gaat en dat er tussen de 15.000 en 20.000 kinderen gedwongen thuis zitten omdat ze geen passend onderwijs kunnen krijgen. Vaak gaat het om kinderen met autisme, ADHD, depressie of trauma’s. Kinderombudsvrouw Stans Goudsmit van de regio Rotterdam-Rijnmond heeft een meldpunt geopend en start een onderzoek hiernaar. Dit meldt RTL Nieuws.
Kinderen met onder meer autisme en ADHD zitten vaak lang thuis omdat er geen plek is op een school die wél bij hun behoeften past. Soms is er echter helemaal geen school die hierin kan voorzien. Goudsmit maakt zich hier grote zorgen over en heeft sinds haar aanstelling als Kinderombudsvrouw in 2018 veel bezorgde ouders op bezoek gehad. Volgens haar signaleren haar collega’s in Amsterdam en Den Haag dezelfde problemen.
Ontwikkeling stagneert
Thuiszitten heeft een grote invloed op het leven van een kind. Hun ontwikkeling komt er maanden of een jaar door stil te staan omdat ze geen enkele vorm van onderwijs krijgen. “Ieder kind heeft recht op onderwijs, ook als het thuis zit. Maar dat gebeurt vaak niet.” Deze kinderen verliezen na verloop van tijd ook contact met hun klasgenootjes, wat gevoelens van eenzaamheid teweegbrengt.
In gesprek mét leerlingen
Goudsmit gaat onderzoek doen naar thuiszittende leerlingen in Rotterdam en wil via een meldpunt met zoveel mogelijk van hen in gesprek. Zij is van mening dat ondanks dat de problemen over hen gaan, er niet mét de kinderen gepraat wordt. De Kinderombudsvrouw wil van ze horen wat hun wensen en behoeften zijn. Ook pleit ze voor de herintroductie van digitaal onderwijs. “Dat je thuis zit, wil niet zeggen dat je niet in staat bent om te leren.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky