Als je je op het gemeentehuis van Best aanmeldt voor leerlingenvervoer kan dat opeens anders lopen. Voor je het weet ga je het gemeentehuis weer uit met een e-bike of een abonnement op het ov. Het leerlingenvervoer van Best heeft te maken met flinke personeelstekorten, daarom zoekt de gemeente naar andere oplossingen. Dat meldt het AD.
De problemen met het personeelstekort in het leerlingenvervoer zijn goed te merken in Best. Leerlingen komen niet op tijd op school vanwege het tekort aan chauffeurs. Ook worden veel kinderen onrustig als er telkens een nieuwe chauffeur ze naar school brengt.
Experiment
Daarom komt er een experiment waarin kinderen met begeleiding of alleen naar school kunnen gaan. Een fietstraining op een elektrische fiets krijgen de kinderen tijdens het project Snelbinders. Tijdens de proef Reiskoffer trainen kinderen om met het openbaar vervoer naar school te gaan.
Pilot Snelbinders
Twee scholen hebben aangegeven te kijken voor welke kinderen uit Best de pilot Snelbinders geschikt is, aldus een gemeentewoordvoerder. “Dan kunnen we die leerlingen gezamenlijk een fietstraining geven.” Aan de start van het schooljaar 2024-2025 wil Best de eerste groep leerlingen gaan trainen.
E-bike
De leerlingen die deelnemen aan de pilot krijgen van de gemeente een e-bike. Deze moeten ze wel binnen vier jaar in gedeelten terugbetalen. Na die vier jaar de leerling de rechtmatige eigenaar van de e-bike.
Het eerste jaar dat de leerling gebruikmaakt van de e-bike kost dat de gemeente Best 3750 euro. Daar zit de training (praktijk en theorie), verzekering, onderhoud en pechhulp bij in.
Reiskoffer
Een ambtenaar gaat gesprekken met de aanvragers van het leerlingenvervoer aan en beveelt daarbij het project Reiskoffer aan. De kosten verschillen per leerlingen. Dat ligt aan de route en van welk soort openbaar vervoer de leerling gebruikmaakt.
Hoeveel leerlingen er per project gaan deelnemen is nog niet bekend.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk