Het onderwijs op Curaçao heeft al jaren te maken met grote verschillen tussen jongens en meiden. Jongens zijn daar minder succesvol dan de meisjes. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bevestigde dit verschil onlangs nog en ook onderzoekster Goretti Narain schetst een scherpe analyse van de situatie in haar studie ‘The Boy Problem’. In het onderwijs beginnen de problemen bij jongens als op jonge leeftijd. Tijdens hun schoolcarrière worden de problemen steeds duidelijker. Dat meldt het Caribisch Netwerk.
Meisjes beginnen met een voorsprong aan hun schoolcarrière omdat zij zich sneller ontwikkelen op het gebied van taal en fijne motoriek. Het onderzoek van het CBS laat zien dat de schoolloopbaan van meiden en jongens duidelijk niet dezelfde lijn volgt. Jongens zijn oververtegenwoordigd binnen het speciaal onderwijs en praktisch beroepsonderwijs. Het hoger onderwijs wordt gedomineerd door de vrouwen. Hoe theoretischer het onderwijs, hoe meer meiden er te vinden zijn.
Speciaal onderwijs
Jongens komen dus veel vaker op het speciaal onderwijs terecht, zo blijkt uit het rapport van het CBS. Twee derde van de kinderen die naar het speciaal onderwijs gaat is man. De verwachtingen van het reguliere onderwijs zijn veelal te hoog gegrepen voor jongens en voornamelijk gericht op de behoefte en het tempo van meisjes.
Weinig steun en handvaten
Leraren en ouders geven de jongens vrij weinig steun en handvaten, zo blijkt uit het onderzoek. Dat gevoel leidt vaak tot frustratie en uiteindelijk tot het vroegtijdig verlaten van de school. In het derde jaar van het VSBO haakt dan ook een groot aantal jongens af, zo blijkt uit het CBS-onderzoek. De eisen van het onderwijs werken niet voor zo of ze moeten op jonge leeftijd al voor een gezin zorgen.
Overigens ligt het niet alleen maar aan de onderwijsprestaties. Zo vragen moeders regelmatig aan hun dochters naar de schooldag, maar wordt diezelfde vraag minder vaak aan jongens gesteld.
Schoolprestaties
Dat kan ervoor zorgen dat jongen zich niet verantwoordelijk voelen voor hun eigen schoolprestaties. Het herontwerpen van het onderwijs zou volgens Narain een oplossing kunnen zijn. Jongens willen volgens haar meer experimenteren en fysiek bezig zijn en dat is binnen het huidige onderwijssysteem niet mogelijk. Ook het CBS heeft als aanbeveling om meer naar de behoeften van jongens binnen het onderwijs te kijken.
Veranderingen in het onderwijssysteem
Om het verschil tussen jongens en meisjes binnen het onderwijs op Curaçao te verkleinen moet er actie ondernomen worden. Op academisch gebied hebben meisjes een grote inhaalslag gemaakt, maar bij jongens zijn de uitdagingen nog steeds groot. Veranderingen in het onderwijssysteem, waarbij er vooral rekening moet worden gehouden met de verschillen tussen jongens en meisjes, zijn volgens Narain en het CBS erg belangrijk.
Jongens op Curaçao zullen het anders nog jarenlang lastig krijgen met hun schoolcarrière. En dat heeft op den duur weer gevolgen voor hun rol in de samenleving.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk