Vandaag gaat MediaMasters van start, een gratis serious game voor groep 5/6, 7/8 en het gespecialiseerd onderwijs, met deelname van meer dan 10.000 klassen. Dit jaar doen bijna 250.000 leerlingen mee – een recordaantal dat zelfs hoger ligt dan het aantal leerlingen dat jaarlijks het verplichte verkeersdiploma behaalt. Dit is een ongekend aantal deelnemers voor een activiteit buiten het reguliere curriculum. Tijdens de game leren leerlingen over zowel de kansen als de risico’s van media. Bovendien maken ze kans op de prestigieuze titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’. Om MediaMasters succesvol te voltooien, moeten de leerlingen samenwerken en hun mediavaardigheden laten zien. MediaMasters is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid en biedt scholen een laagdrempelige manier om digitale geletterdheid in de klas te integreren. Dat meldt Netwerk Mediawijsheid.
"We zijn ontzettend blij met de enorme opkomst van scholen dit jaar," aldus Sarah Hijmans van MediaMasters. "Dit recordaantal deelnemers benadrukt hoe urgent het is om hun leerlingen te begeleiden in de digitale wereld. Met de nieuwe deelname van groepen 5 en 6 merken we meteen de impact en het enthousiasme; het laat zien hoe hard deze kennis nodig is. Mediawijsheid is onmisbaar, en het is geweldig dat scholen deze verantwoordelijkheid serieus nemen om kinderen al vanaf jonge leeftijd bewust te maken van de invloed van media.”
Nieuw verhaal
Dit jaar presenteert MediaMasters een nieuw verhaal: leerlingen worden uitgedaagd om de hoofdrolspelers uit de game te helpen ontsnappen uit een trein. Hiervoor volbrengen zij in de klas en thuis verschillende MediaMissies. Deze Missies bevatten vragen en opdrachten over belangrijke thema’s op het gebied van digitale geletterdheid, zoals WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit en nepnieuws. Door de vragen correct te beantwoorden, kunnen leerlingen bits (punten) verzamelen. De klassen die de meeste bits verzamelen, winnen mooie prijzen en mogen zich de meest mediawijze klas van Nederland noemen. Aan het einde van de Week van de Mediawijsheid ontvangt elke leerling bovendien een MediaMasters-certificaat van deelname.
Digitale balans en goed en gezond schermgebruik
MediaMasters is onderdeel van de Week van de Mediawijsheid (8 t/m 15 november). De komende drie jaar staat de campagne in het teken van digitale balans en goed en gezond schermgebruik. Vanaf morgen worden er door het hele land en digitaal activiteiten georganiseerd waaraan leerlingen, ouders en (onderwijs)professionals kunnen deelnemen.
Door: Nationale Onderwijsgids
Beeld: Menno Ridderhof