Breda ontvangt veel klachten van ouders over leerlingenvervoer speciaal onderwijs

Het leerlingenvervoer in Breda en omgeving zit al sinds het begin van dit jaar in de problemen. Chauffeur hebben geen ervaring met leerlingen van het speciaal onderwijs, het personeel wisselt om de week en kinderen worden te laat opgehaald voor school. Dat meldt Omroep Brabant.

Er is een speciale appgroep in het leven geroepen waar ouders hun klachten over het leerlingenvervoer kunnen delen. Na de zomervakantie van 2023 kwamen er ook al veel klachten over het leerlingenvervoer binnen.

Leerlingenvervoer 

De dochter van Jeroen den Ridder uit Breda maakt gebruik van het leerlingenvervoer. Het meisje van tien heeft een zeldzaam syndroom dat effect heeft op haar spieren en een gehoorapparaatje. Volgens Jeroen ging het vervoer een tijdje goed, maar nu werkt de app zeer slecht en is de ritplanning van de chauffeurs onregelmatig. Met de app kunnen ouders zien of hun kroost op school is aangekomen en hoe laat ze weer thuiskomen.

Te laat op school 

Jeroen ergert zich ook aan de verschillende chauffeurs. “We hadden eerst een vaste chauffeur, maar die is van de route afgehaald.” Als het vervoer van zijn dochter te laat is, betekent dat dat zijn zoontje ook te laat op school wordt afgeleverd en dat Jeroen zelf later op zijn werk verschijnt. Zijn dochter mist vaak een zwemles omdat ze een paar uur later thuiskomt dan de bedoeling is.

Problemen toegenomen 

Een andere ouder bevestigt dat de problemen in het leerlingenvervoer aan het begin van het jaar zijn toegenomen. Omdat er bij Connexxion een groot personeelstekort is, wordt het tekort aangevuld met zelfstandigen. Daar zitten best leuke chauffeurs tussen, maar vaak hebben ze geen idee hoe ze met de leerlingen van het speciaal onderwijs moeten omgaan.

Zelfstandige chauffeurs werken niet met de app van Connexxion en daardoor is het niet zichtbaar of de leerlingen op tijd op school zijn aangekomen. Wethouder van Onderwijs, Arjen van Drunen, baalt van de problemen bij Connexxion. Afgelopen week heeft hij met de vervoerder gesproken over een stappenplan.

Connexxion zegt zelf dat er niets aan de hand is. “Wij herkennen ons niet in de genoemde klachten”, aldus een woordvoerder.

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk