Normal_artsassistente

NIJMEGEN - Studenten geneeskunde kunnen vooral groeien in persoonlijke ontwikkeling en het ontwikkelen van een patiënt- en teamgerichte beroepshouding wanneer zij in een vroeg stadium van hun studie praktijkervaring opdoen in een verpleeghuis. Dat stelt promovendus Esther Helmich in haar onderzoek aan de de Radboud Universiteit Nijmegen.

Haar onderzoek toont aan dat studenten verschillen in hoe zij omgaan met emoties, zich aanpassen aan de nieuwe omgeving en invulling geven aan een nieuwe rol. Naast individuele persoonskenmerken speelt ook de sociale interactie met anderen van binnen (patiënten, verpleegkundigen, artsen, docenten) en buiten (familie, vrienden) de medische wereld een belangrijke rol.

Er wordt bij de meeste medische opleidingen weliswaar aandacht besteed aan deze ontwikkeling, maar vaak niet in een verpleeghuis, terwijl dat volgens Helmich de plek is waar studenten zowel emotioneel als professioneel kunnen groeien.

De promovendus pleit er daarom voor dat studenten tijdens hun opleiding geregeld in het verpleeghuis moeten zijn, waar ze een concrete rol kunnen spelen in de zorg voor patiënten, contacten hebben met verpleegkundigen, ziekenverzorgenden en andere professionals en werken aan opdrachten die gerelateerd zijn aan de gezondheidsproblemen van patiënten.

Esther Helmich promoveert 27 september aan de Faculteit der Medische Wetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Nationale Onderwijsgids / Martijn Keitz