Op vrijdag 16 mei maken ze voor het eerst kennis met elkaar: bedrijven in de regio en studenten die daar de komende twee jaar naast hun studie gaan werken. Onder de naam ‘KnowledgeEngineering@Work' biedt de Universiteit Maastricht ambitieuze studenten Kennistechnologie/ Knowledge Engineering de mogelijkheid om al tijdens hun studie werkervaring op te doen. Het project gaat in september van start met circa 15 studenten en evenveel ‘werkplekken’ bij een zevental bedrijven in de regio.
“De combinatie van leren en werken op academisch niveau is zover ik weet uniek in Nederland”, aldus Frank Thuijsman, universitair hoofddocent Wiskunde en initiatiefnemer van het project. “De studenten gaan tijdens het hele tweede en derde jaar van hun bachelorfase gemiddeld 2,5 dag per week werken en 2,5 dag studeren. Een win-winsituatie: studenten brengen de geleerde theorie meteen in praktijk en doen werkervaring op, en bedrijven kunnen profiteren van de kennis van studenten en begeleidende docenten. Voor veel bedrijven in de regio is het bovendien lastig om specialistisch personeel te vinden, we hopen dat de studenten hierdoor ook behouden blijven voor de regionale arbeidsmarkt.”
Ook de deelnemende bedrijven zijn enthousiast over dit initiatief. Marcel van den Biggelaar, Manager Customer Projects bij Vodafone: “De ontwikkelingen binnen telecom gaan ontzettend snel. Er wordt voortdurend geïnnoveerd en de hevige concurrentie vereist dat we innovaties snel omzetten in praktische toepassingen. Wat wij vragen van onze technische medewerkers is de combinatie van een uitmuntende opleiding met heel praktische ervaring die je alleen binnen de telecom op kunt doen. Door opleiding en ervaring direct aan elkaar te koppelen, kweken we een nieuwe generatie die ons gaat helpen nog succesvoller te worden.”
“We starten het project met 15 studenten, een mooi aantal” volgens Frank Thuijsman. “De komende jaren verwachten we dat het aantal beschikbare werkplekken en geïnteresseerde studenten verder gaat groeien.”
Tijdens de kick-off meeting op vrijdag 16 mei presenteren de deelnemende bedrijven (PNA Group, Mediaan, WijLimburg, Vodafone, Jules & You, Medtronic, 4Webcom) zich aan de studenten. Daarna kunnen de studenten en bedrijven persoonlijk kennismaken in een informele setting.
© Nationale Onderwijsgids