Online leernetwerken waarin kennis wordt gedeeld, functioneren beter als nieuwkomers geholpen worden bij het leggen van de eerste contacten in het netwerk. Sibren Fetter, promovendus aan de Open Universiteit, ontwikkelde en testte hiervoor een systeem dat netwerkgebruikers met een vergelijkbare achtergrond aan elkaar koppelt om tijdelijk in een kleine (speeddate-)groep een vraag van iemand op te lossen. De drempel om vragen te stellen wordt hierdoor lager en contacten worden sneller opgebouwd en geïntensiveerd. Dit meldt de Open Universiteit.
NOG
Nieuwkomers van online leernetwerken gebaat bij hulp
-Steeds vaker maken mensen gebruik van online leernetwerken om hun kennis te delen en te verrijken en hun contacten uit te breiden. Zo is eTwinning een bekend internationaal leernetwerk voor leerkrachten met zo'n 350.000 leden. Als dit soort netwerken groter worden, kunnen nieuwkomers echter overweldigd raken door het aanbod. Zij durven geen vraag meer te stellen en mengen zich niet snel in discussies. Het gevolg is dat een beperkte groep leden zeer actief is en veel andere leden geïsoleerd raken of afhaken. Dit hindert het verspreiden van kennis maar brengt ook de stabiliteit van een netwerk in gevaar: als de kerngebruikers eruit stappen, valt het netwerk vaak uiteen.
Sibren Fetter stelt dat bouwers van een netwerk veel beter moeten nadenken over de communicatiemogelijkheden in het netwerk en het leggen van contacten moeten vergemakkelijken. Hij ontwikkelde daartoe een systeem waarbij nieuwkomers onder meer kunnen aangeven welke taal zij spreken en in welk onderwerp ze geïnteresseerd zijn. Als ze een vraag stellen, nodigt het systeem door middel van matching een kleine groep mensen met een vergelijkbare achtergrond uit om de vraag te beantwoorden. Zo ontstaat er een Ad-Hoc Transient Group die ook meteen weer eindigt als de vraag beantwoord is. Bij een nieuwe vraag wordt een nieuwe groep samengesteld.
© Nationale Onderwijsgids