Het beluisteren van een inleidende podcast voorafgaand aan een college, bevordert het leerproces bij studenten. Niet alleen wordt zo een tekort aan voorkennis tijdig aangevuld, het helpt ook om feiten tijdens een college snel op te nemen en het leerproces te stimuleren, waardoor veel dieper wordt nagedacht over de geboden informatie.. Dit concludeert promovenda Anguelina Popova in haar proefschrift 'Primer Podcasts to Enhance Learning from Lectures'. Dat meldt de Open Universiteit.
Veelgehoord kritiek op het gebruik van colleges is dat er wel informatie wordt geboden, maar dat vooral studenten met een kennistekort er nauwelijks tot leren komen. Studenten vinden het college vaak saai en irrelevant en het is lastig om de feiten daarin te onthouden. Ze komen al er al helemaal niet aan toe om tijdens een college dieper na te denken over de aangereikte stof. Het gevolg is dat het leerproces achteraf ook minder diepgaand is; veel studenten beperken zich tot het leren van het hoogst noodzakelijke om een tentamen te kunnen halen.
Popova onderzocht of zeer korte podcasts (van maximaal drie minuten) een rol zouden kunnen spelen bij het op gang brengen en het bevorderen van het leren tijdens een college. Podcasts worden in het hoger onderwijs al op verschillende manieren ingezet. Studenten zien ze als een welkome aanvulling op schriftelijk lesmateriaal omdat ze het luisteren naar korte geluidsfragmenten prettig vinden. Door studenten voorafgaand aan een college een podcast te laten beluisteren kan hun kennistekort snel worden aangevuld. Bovendien kan de podcast met bijvoorbeeld een specifiek soort denkvraag daarin, dienen als kapstok voor de informatie uit het college of die informatie meer relevant maken. Daardoor weten studenten die informatie sneller te plaatsen en te combineren met de kennis die zij al in huis hebben.
© Nationale Onderwijsgids