Door studenten duurzame feedback te geven worden ze gestimuleerd om te proberen de leerstof echt te doorgronden en er kritisch over te gaan nadenken. Dat stelt promovendus Gerry Geitz aan de Open Universiteit in haar proefschrift 'Sustainable Feedback in Higher Education: Relation Between and Changeability of Self-Efficacy, Goal Orientation, and Learning Behavior'. Dat meldt de Open Universiteit.
Het is belangrijk dat studenten leren hoe zij kennis samenbrengen en hoe ze deze kunnen inzetten om problemen in nieuwe situaties op te lossen. Diep leren is waarschijnlijk de beste manier om dit aan te leren, bijvoorbeeld over het leggen van verbanden, het doorgronden en echt willen begrijpen van de tekst en het kritisch nadenken daarover. Wie dat kan, is in staat om nieuwe ideeën te koppelen aan al bekende concepten en ze zo te benutten voor het oplossen van vraagstukken in onbekende situaties. Het probleem is echter dat naarmate een examen nadert, het eventueel aanwezige diep leren bij studenten vaak plaatsmaakt voor oppervlakkig leren.
Feedback is een krachtig instrument om het leren van studenten te stimuleren. Gerry Geitz onderzocht hoe feedback eruit moet zien om diep leren te stimuleren. Zij concludeert dat feedback daarvoor moet worden ondersteund door feedbackdialogen en activiteiten die studenten niet alleen informeren over hun huidige taak, maar hen ook leren om bij toekomstige taken zelf feedback te zoeken. Als studenten leren om actief naar feedback te zoeken, in plaats van alleen vanuit de tutor feedback te ontvangen, komen zij meer 'in control'. Zij zijn dan beter in staat betekenis te geven aan de feedback en kunnen deze als gelijkwaardigen bediscussiëren met hun medestudenten. Zo wordt dieper over de stof nagedacht.
Met deze duurzame benadering van feedback deed Geitz onderzoek onder eerstejaars studenten in hoger onderwijs. De studenten die met duurzame feedback hebben gewerkt, bleken in staat om hun initiële diep leren te behouden naarmate een examen naderde. De groep studenten die niet met de duurzame feedback heeft gewerkt hield het diep leren minder vast.
© Nationale Onderwijsgids