Logo_moakopie

Een team onderzoekers van de Maastricht University School of Business and Economics (SBE) heeft de Wetenschapsprijs 2016 gewonnen van MOA, Center for Information Based Decision Making & Marketing Research. Het winnende artikel bespreekt in de context van pensioencommunicatie hoe marketeers rijkere inzichten kunnen krijgen en tot een betere segmentatie van de markt komen door databronnen te combineren. Dat meldt Maastricht University.

De MOA is een vereniging van bedrijven en instellingen die zich bezighouden met Market Research, Digital Analytics, Marketing Intelligence en Beleidsonderzoek. De winnaar van de Wetenschapsprijs wordt gekozen uit de auteurs van artikelen in het MOA Jaarboek, in dit geval publicaties uit 2016. In het artikel “Verschil moet er zijn: betere segmentatie door het combineren van databronnen” beschrijven de auteurs hun Retirement Belief Model dat identificeert welke factoren invloed hebben op de vraag of deelnemers informatie inwinnen over hun pensioen.

De jury is enthousiast over hoe het viertal diverse databronnen heeft gecombineerd en prijst het gebruik van het geavanceerde Finite Mixture Segmentation Model in het artikel. Op deze wijze vinden de auteurs drie verschillende, voor de praktijk relevante segmenten, die verschillen in de variabelen die invloed hebben op de keuze om informatie over pensioenen in te winnen. De winnaar van de award ontvangt naast erkenning en publiciteit via diverse vakbladen, zoals Clou en Adformatie, de MOAward en een oorkonde.

© Nationale Onderwijsgids