Gisteren heeft een delegatie van het onderwijsveld aan leden van de Tweede Kamer een petitie aangeboden voor het behoud van de Wetenschapsknooppunten aan Nederlandse universiteiten. De petitie is ondertekend door vierduizend Nederlanders. De Wetenschapsknooppunten hebben de afgelopen jaren met succes activiteiten opgezet om de nieuwsgierige en onderzoekende houding van kinderen en leraren in het basisonderwijs te bevorderen. Daarnaast helpen ze scholen om wetenschap en technologie te verwerken in het curriculum. Het ministerie wil de subsidie voor de Wetenschapsknooppunten echter beëindigen. Dit meldt Universiteit Utrecht.
De petitie werd aangeboden in de vorm van een groot boek met meer dan tweeduizend tekeningen gemaakt door leerlingen in het basisonderwijs. Volgens de ondertekenaars van de petitie leveren de Wetenschapsknooppunten een belangrijke bijdrage aan het bevorderen van nieuwsgierigheid naar wetenschap en technologie in het basisonderwijs. De petitie werd aangeboden door een delegatie van leraren, de expertcommissie van de Wetenschapsknooppunten en de voorzitter van de Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten (VSNU).
Marijke Weijland, leerkracht van de Montessorischool in Westervoort, lichtte de petitie toe en overhandigde die aan de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer. Die gaat het verzoek inbrengen in het gesprek over de onderwijsbegroting in de Tweede Kamer.
De Wetenschapsknooppunten willen iedereen die de petitie heeft ondertekend en verspreid enorm bedanken voor de steun. Het was voor hen geweldig te ervaren dat zo veel mensen achter de Wetenschapsknooppunten staan. Zij hopen dat de petitie het ministerie overtuigt, en dat alle twaalf knooppunten in Nederland ook na 2016 gecontinueerd kunnen worden.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids