Virginie Servant, docent aan het Department of Economics and Business van het Erasmus University College, heeft het 'Probleemgestuurd Onderwijs' (PGO) onderzocht voor haar proefschrift. Servant ontdekte onder meer dat PGO vooral tot stand gekomen via een organisch proces van ‘trial and error’; niet zozeer gestoeld op bepaalde onderwijstheorieën, maar meer geïnspireerd door een experimentele nieuwsgierigheid en drang tot verandering. Dat meldt Erasmus Universiteit Rotterdam.
In 1969 startte een kleine medische faculteit in Canada met een gedurfd nieuw onderwijsprogramma, waarin colleges werden vervangen door onderwijs in kleine groepen. Bijna vijftig jaar later passen zo’n 700 opleidingen wereldwijd dit ‘Probleemgestuurd Onderwijs’ (PGO) toe. Maar hoe is dit revolutionaire onderwijssysteem ontstaan? Uit het promotieonderzoek van Servant blijkt dat de vijf grondleggers in Canada ontevreden waren over hun eigen medische opleiding, gekoppeld aan de dynamiek van de ‘Woodstock’-atmosfeer eind jaren zestig van de vorige eeuw.
Het uitgangspunt van PGO is dat het leren van studenten begint in de confrontatie met een realistisch probleem. Studenten lossen dat in een kleine groep op onder leiding van een tutor. Gezien het belang van zelfstudie in PGO is het aantal colleges noodzakelijkerwijs beperkt om studenten de gelegenheid te bieden relevante literatuur en theorieën op een zelfgestuurde wijze tot zich te nemen.
In dit proefschrift staan de beginjaren centraal van de eerste twee universiteiten waar PGO werd toegepast en waarin de meeste principes werden ontwikkeld: de McMaster University School of Medicine, van 1963 tot 1972, en de faculteit Geneeskunde van de Universiteit Maastricht, van 1974 tot 1980. Servant koppelde elke filosofische of psychologische theorie aan discussies die op McMaster of Maastricht werden gevoerd. Hiervoor raadpleegde ze historische bronnen en nam ze interviews af.
Servant ontdekte dat de aanname in veel literatuur dat John Dewey de primaire inspiratiebron was voor PGO, niet blijkt te kloppen. “De onderwijspraktijk in Noord-Amerika en het Verenigd Koninkrijk vormde een veel grotere inspiratiebron voor de grondleggers van PGO.” Volgens de promovenda heeft de Universiteit Maastricht evenveel bijgedragen aan de verandering van het medisch onderwijs als McMaster.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids