Ruim duizend deelnemers ronden deze week het Pre Academic Programme (PAP) van Erasmus Universiteit Rotterdam af, en daarmee behalen de aankomend studenten meteen al hun eerste universitaire certificaat. Tijdens het PAP maken studenten kennis met de universiteit en gaan ze aan de slag met hun eigen identiteit. Het programma, dat dit jaar vanwege de corona-maatregelen voor het eerst volledig digitaal werd aangeboden, trok een recordaantal deelnemers en wordt gewaardeerd met gemiddeld een 8,3. Dit meldt de Erasmus Universiteit Rotterdam.
NOG
Aankomend studenten voltooien Pre Academic Programme Erasmus Universiteit
-Studenten leren tijdens het PAP hoe zij hun persoonlijke kwaliteiten effectief kunnen inzetten om succesvol te studeren. De deelnemers bekijken video lectures, lezen literatuur en maken individuele opdrachten. Elke week komen ze in groepjes van 20 tot 30 studenten digitaal bij elkaar om kennis en kunde uit te wisselen en verdiepende opdrachten te maken. De groepjes worden begeleid door een teamcaptain: een ouderejaarsstudent die speciaal hiervoor getraind is. Deelname is vrijwillig en geheel kosteloos.
“Toen de coronacrisis begon, zijn we meteen gaan zoeken naar alternatieven voor het reguliere Pre Academic Programme”, vertelt Rowan Huijgen, verantwoordelijk voor het programma. “We hebben eigenlijk heel snel de knoop doorgehakt en besloten om volledig digitaal te gaan. Het reguliere programma op de campus had namelijk een beperkte capaciteit en zat de afgelopen jaren vaak helemaal vol. Een volledig digitaal programma maakt het mogelijk om eerstejaarsstudenten van alle EUR-opleidingen te laten meedoen. Bijzonder is dat het programma nu ook is vertaald naar het Engels en daardoor toegankelijk is voor internationale studenten.”
Uit onderzoek van Sanne van Herpen uit 2019 blijkt dat PAP-deelnemers uit voorgaande jaren een hoger cijfer halen voor hun eerste tentamen. Dat cijfer is een goede voorspeller voor toekomstig studiesucces. Deelnemers krijgen vaker een positief Bindend Studieadvies dan niet-deelnemers. Het programma is in het bijzonder van grote meerwaarde voor studenten die geen academische rolmodellen hebben, bijvoorbeeld doordat zij de eerste in hun familie zijn die gaat studeren, of studenten die de overstap naar de universiteit enorm spannend vinden.
Door het succes van dit jaar denkt de organisatie nu al na over het programma van volgend jaar. “De digitale vorm van het programma is zeker een voordeel voor veel aankomend studenten,” zegt Rowan Huijgen, “met name voor internationale studenten en dat voordeel willen we ze graag blijven bieden. Het zou mooi zijn als we volgend jaar een ‘blended’ programma kunnen organiseren, waarbij we het beste van twee werelden combineren. Studenten volgen dan delen van het programma op de campus en wisselen dat af met online activiteiten, die ze in hun eigen tijd kunnen doen. Het belangrijkste is en blijft dat we studenten een vliegende start van hun studie bieden. Uiteindelijk kiezen we de vorm die daar het beste bij past.”
Door: Nationale Onderwijsgids