Iedere vrijdag sluiten we de week af met een nieuwsoverzicht waarin we terugblikken op wat er is gebeurd in onderwijsland. Wat waren deze week de opvallendste, interessantste of meest nieuwswaardige items per werkdag?
Maandag: Nationaal Schoolontbijt wil kinderen het hele jaar ontbijt geven
Het Nationaal Schoolontbijt wil de basisschoolkinderen het hele jaar door ontbijt gaan aanbieden. De organisatie meldt dat op de eerste dag van haar eigen evenement. Deze week doen daar 400.000 kinderen van zo’n 2.000 scholen aan mee.
Dinsdag: Erasmus Universiteit en Vilans doen de komende jaren samen onderzoek
Onderzoekers van de Erasmus Universiteit gaan de komende jaren samenwerken met Vilans aan het toekomstbestendig maken en het regionaal inrichten van de medisch-generalistische zorg aan kwetsbare patiënten in het programma MGZ in de Regio.
Woensdag: De Kamer wil internationale studenten onderdeel maken van de asieldeal
Verschillende partijen in de Kamer vinden dat bij het debat over asiel ook gekeken moet worden naar het aantal internationale studenten. Want, wat heeft het land nu echt nodig? Een natuurkundestudent uit Duitsland of een student International Studies uit Azië?
Donderdag: Als er regels zijn over smartphonegebruik dan slapen jongeren beter
Jongeren van 15 en 16 jaar slapen veel langer en veel beter als zij met hun ouders afspraken hebben gemaakt over het gebruik van digitale media. Tot die conclusie komen onderzoekers van het Amsterdam UMC. Als er regels zijn voor het gebruik van een telefoon of tablet gaan jongeren ongeveer een half uur eerder naar bed. Ook slapen ze zo’n twintig minuten langer.
Vrijdag: Buitenschoolse opvang voor kinderen speciaal basisonderwijs Leeuwarden
In Leeuwarden is onlangs een buitenschoolse opvang (BSO) geopend in de Caleidoscoop, en basisschool voor speciaal onderwijs. Kinderen die op de Caleidoscoop zitten kunnen nu na schooltijd of in vakanties ontspannen of spelen in een huiskamer, chillruimte en atelier. Leeuwarden had nog geen gespecialiseerde BSO.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk