In augustus zijn er door het hele land introductieweken voor aankomende studenten. Vandaag doet het Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO) samen met studentenorganisaties een oproep voor toegankelijke introductieweken. De initiatiefnemers vragen de organisatoren om in deze weken rekening te houden met jongeren met een hulpvraag. Dit zijn bijvoorbeeld jongeren die in een rolstoel zitten, een chronische ziekte hebben of met een mentale uitdaging zoals angstklachten kampen. Daarnaast signaleren de organisaties dat mbo-studenten nog niet overal welkom zijn. Dat meldt ECIO, Expertisecentrum inclusief onderwijs.
Joyce van der Wegen, programmamanager Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO): “Voor aankomende studenten is de introductieweek een belangrijk moment om nieuwe vrienden te maken en de campus te leren kennen. Daarnaast weten we uit onderzoek dat de introductieperiode essentieel is voor het studieverloop en studentenwelzijn. Als studenten niet kunnen deelnemen aan de introductieweken beginnen ze hun studie met 1-0 achter.”
Tips
Met de oproep geven de initiatiefnemers gehoor aan signalen van studenten met een beperking die eerder in hun studiestart niet deelnamen aan de introductieweek of tegen problemen aanliepen. Bijvoorbeeld door ontoegankelijke gebouwen, een te intensief programma of sociale drempels zoals onbegrip. Om hier verandering in te brengen heeft het expertisecentrum samen met studentenbelangenorganisaties Ieder(in), ISO, LSVb, JongPIT en JOBmbo tips opgehaald bij ervaringsdeskundige studenten. Vandaag roepen zij alle organisatoren van de introductieweken en onderwijsinstellingen op om deze tips in ogenschouw te nemen.
Demi Janssen, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO): “De introductieweek is een leuke, maar intensieve tijd. Studenten met een ondersteuningsvraag ervaren daarbij vaak drempels om te kunnen deelnemen. Wij hopen dat deze tips houvast bieden aan studentenorganisaties en het onderwijs om deze drempels weg te nemen.”
Uit onderzoek is bekend dat de eerste 100 dagen essentieel zijn voor de latere studievoortgang, het gevoel van ‘sense of belonging’ en daarmee studentenwelzijn. Met acht tips helpen het expertisecentrum en studentenorganisaties om de toegankelijkheid van introductieweken te vergroten.
'Ik voelde mij welkom in de stad van mijn studie'
Vrijwilliger van de belangenorganisatie voor jongeren met een beperking JongPIT: “Mijn introductieperiode was voor mij toegankelijk waardoor ik mij welkom voelde in de stad van mijn studie, en ik echt bij mijn studiegenoten hoorde.”
Duidelijke communicatie
Eén tip is om te kiezen voor toegankelijke locaties en evenementen, bijvoorbeeld voor jongeren in een rolstoel of met een visuele beperking. Maar dit kan ook door een prikkelarme ruimte in te richten. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook op festivals waar speciale cabines staan voor jongeren die snel overprikkeld zijn door bijvoorbeeld paniekklachten of ADHD. Een andere tip is om duidelijk te communiceren: welke voorbereiding kan je treffen of waar kan je terecht als je extra hulp nodig hebt. Maar ook door rekening te houden met deze groep jongeren en hen hierover te informeren: hoe wordt er bijvoorbeeld om gegaan met alcohol als je niet drinkt? De laatste en belangrijkste tip is om samen met jongeren zelf om tafel te gaan: zij kunnen vanuit hun ervaringsdeskundigheid het beste aangeven hoe je een evenement kan bezoeken met bijvoorbeeld een visuele beperking, rolstoel of energiebeperking. Daarmee wordt duidelijk wat knelpunten en oplossingen zijn, aldus de initiatiefnemende organisaties. Alle tips zijn te lezen in een factsheet.
Psychische klachten
De helft van de studenten (51procent) geeft aan psychische klachten te ervaren zoals angst en somberheid, waarvan 12 procent in grote mate. Daarnaast geeft ruim één derde van de studenten (34 procent) aan te studeren met een functiebeperking. Voor sommige studenten beginnen deze omstandigheden pas een rol te spelen tijdens de opleiding. Maar de meeste studenten ervaren deze belemmeringen al eerder en dan is het van belang om hier rekening mee te houden vanaf de start van het studentenleven.
Door: Nationale Onderwijsgids