De bestaande onderwijs- en onderzoeksamenwerkingen tussen Codarts, Willem de Kooning Academie en de Erasmus Universiteit worden verder doorontwikkeld. Het traject om Codarts en de Willem de Kooning Academie van Hogeschool Rotterdam te fuseren tot een Rotterdamse kunstinstelling stopt. Dat meldt de Hogeschool Rotterdam.
Het fusietraject, dat de mogelijke samenvoeging van Codarts en de Willem de Kooning Academie beoogde, werd gezamenlijk geïnitieerd door Codarts, Hogeschool Rotterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Willem de Kooning Academie maakt deel uit van Hogeschool Rotterdam. De fusie was gericht op het gezamenlijk kunnen aanbieden van hoogwaardig kunstonderwijs in Rotterdam dat aansluit op de maatschappelijke opgaven en bijdraagt aan talentontwikkeling onder één gezamenlijke vlag. De onderwijsinstellingen zien met elkaar het potentieel en de toegevoegde waarde die het versterken van het hoger kunstonderwijs kan betekenen voor studenten, de stad en de onderwijsinstellingen.
Onvoldoende basis
Het potentieel van de fusie tussen Codarts en Willem de Kooning Academie is uitvoerig onderzocht en dat onderzoek heeft aangetoond dat de combinatie van beide instellingen op dit moment een onvoldoende basis biedt voor het duurzaam realiseren van een Rotterdamse kunstinstelling. De samenwerking in de huidige vorm is de beste weg om de ambities voor krachtig kunstonderwijs en baanbrekend onderzoek te realiseren. De focus blijft gericht op het versterken en verdiepen van de bestaande samenwerkingen, zodat de betrokken instellingen vanuit hun eigen identiteit en kracht optimaal kunnen bijdragen aan het kunstonderwijs in Rotterdam.
David Lauwen, collegevoorzitter Codarts: “Ondanks het beëindigen van het fusietraject blijven we verenigd in onze inhoudelijke doelen en kijken we vol vertrouwen naar de mogelijkheden om onze gezamenlijke visie waar te maken.”
Hoger kunstvakonderwijs
Sarah Wilton – Wels, collegevoorzitter Hogeschool Rotterdam: “Onze inzet om samenwerkingen te verkennen die bijdragen aan het hoger kunstvakonderwijs in onze stad is blijvend. Die gedeelde ambitie en droom, hoogwaardig kunstonderwijs dat onze studenten en de stad verdienen, is en blijft ons leidende kompas in het vormgeven van de onderwijs – en onderzoeksamenwerkingen. We willen voor nu vooral duidelijkheid en rust creëren, zodat iedereen weet waar die aan toe is.”
Structurele samenwerking
Codarts, Willem de Kooning Academie (WdKA) en de Erasmus Universiteit (EUR) werken structureel samen op het gebied van kunstonderwijs- en onderzoek. Zo zijn er gezamenlijke projecten en colleges waaraan studenten van de drie de instellingen aan deelnemen. Sinds 2015 werken de instellingen samen in het Rotterdam Arts & Science Lab (RASL). Daarin wordt, in de vorm van de dual degrees, onderwijs aangeboden waarin de kunsten en wetenschappen samenkomen. Studenten behalen gelijktijdig een hbo en universitaire bachelor. Daarnaast biedt de RASL-minor een blik op grensoverstijgend onderwijs. Onderzoek voorbij de grenzen van kunst en wetenschap wordt gestimuleerd. Volgend jaar viert RASL haar 10e verjaardag, en is het een bewezen praktijk en uitstekende voedingsbodem voor intensivering van de samenwerking tussen WdKA, Codarts en de EUR.
Door: Nationale Onderwijsgids