DEN HAAG - Vijf scholen voor voortgezet onderwijs in het Haagse stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg hebben donderdag het akkoord Schoolveiligheid getekend. Met het akkoord hopen de ondertekenaars de criminaliteit en overlast op en rond scholen terug te kunnen dringen. Dat meldt de website van de gemeente Den Haag.
Namens het stadsbestuur ondertekende onderwijswethouder Ingrid van Engelshoven (D66) het akkoord. De andere partijen zijn de politie en het Openbaar Ministerie in het stadsdeel.
De scholen hebben gezamenlijk met instellingen in de directe omgeving een plan van aanpak opgesteld dat moet leiden tot een verbeterde veiligheidssituatie rond de scholen. Van Engelshoven gaf aan blij te zijn met de actieve rol van alle partijen bij de totstandkoming van het akkoord.
© Nationale Onderwijsgids / Arend Jan Wonink
Graag wil ik mijn bedrijf hierbij willen introduceren omdat ik denk een bijdrage te kunnen leveren aan dit akkoord om een veilige school voor iedereen, op betaalbare wijze (10 euro per leerling/jaar) te bewerkstelligen. Iedereen een veilige school Midden in de maatschappij. Uw school staat midden in de samenleving en u stelt zich als doel om het beste onderwijs aan te bieden in een zo veilig mogelijke en prettige omgeving. Maatschappelijke problemen, verruwing en ongepast gedrag komen ook mee uit de samenleving naar de school. Scholen gaan hier vaak op hun eigen manier mee om, maar de resultaten van hun aanpak zijn niet altijd eenduidig. Onveilige situaties hebben een negatieve invloed op de reputatie en aantrekkelijkheid van de school. Het maakt het verblijf en de sfeer voor alle betrokkenen minder aangenaam. Bovendien is aangetoond dat de kwaliteit van het onderwijs er niet beter van wordt. Een school kan een prettige en veilige leeromgeving bieden door duidelijke regels en afspraken te maken met alle partijen. Mocht zich toch iets voordoen, dan is het beheersbaar maken van de situatie van belang. Maar preventie staat voorop, voorkomen is beter dan genezen! Onze visie Onze preventieve manier van benaderen biedt scholen de mogelijkheid veiligheid op een elegante, maar duidelijke wijze duurzaam te verbeteren. Als schoolbestuur heeft u de gelegenheid te communiceren dat u daadwerkelijk investeert om de veiligheid van de leeromgeving van uw leerlingen naar een hoger niveau te brengen. U streeft immers naar de best mogelijke, plezierige leeromgeving. Na overeenstemming zullen getrainde medewerkers van PHH, Preventieve Hand-Having, als extra `oren en ogen` van de schoolleiding eventuele risico´s signaleren en in kaart te brengen. Controles vinden onverwacht plaats, echter niet op vooraf afgesproken momenten dat het niet goed uit zou komen. Kleding en houding van het PHH team maakt dat de drempel om PHH medewerkers aan te spreken heel laag is. Door de PHH manier van werken verdwijnt de lastige dubbelrol waarin leerkrachten vaak zitten om naast onderwijs ook tijd te moeten besteden aan veiligheid en gedrag. Bij sommige overtredingen onderneemt PHH zelf geen actie, maar geeft de informatie aan de schoolleiding. Zij bepalen het beleid en lichten PHH hierover in. Het PHH team bestaat uit zorgvuldig gescreende medewerkers. Zij hebben de BV2 opleiding succesvol afgerond en bezitten een recent bewijs van goed gedrag en zeden, uitgegeven door het ministerie van justitie. Na de selectie-dagen biedt PHH de vervolgopleiding tot PHH specialist aan. Belangrijke elementen zijn case studies, rollenspellen en persoonlijke training door onze eigen bedrijfspsycholoog en de opleiding-manager, maar ook andere instanties, zoals justitie zullen hun bijdragen leveren. Onze PHH specialisten zijn dus extra getraind op observatie, jongeren-begeleiding en geweldloze communicatie. Onze teams worden, conform de multiculturele achtergrond van de leerlingen, samengesteld. PHH heeft als doelstelling dat de school van de leerlingen en de leerkrachten moet blijven. Onze teamleden komen verschillende keren per jaar langs. Om te signaleren, aan te spreken en corrigeren, maar zijn ook duidelijk herkenbaar en toegankelijk voor een gesprek. Samen naar een veiligere leeromgeving. Veiligheid is primair de verantwoordelijkheid van de schooldirectie, leraren en ondersteunend personeel. Maar ouders en ook leerlingen zelf kunnen hieraan bijdragen. Effectief handhaven en garanderen van veiligheid kunnen scholen vaak niet alleen. Vaak wordt samengewerkt met verschillende overheden en organisaties. PHH Preventieve Handhaving is dé specialist die scholen helpt op het gebied veiligheid. Belangrijke aspecten zijn: periodiek observeren, controleren, op ongewenst gedrag aanspreken, actieve opsporing met professionele hulpmiddelen en meewerken bij het opzetten van een duurzaam veiligheidsbeleid. PHH brengt de veiligheidssituatie in kaart (plaats, regio, soort incident, periode, soort geweld). Via polls, forums, anoniem meldpunt op onze eigen site, zorgen wij ervoor dat leerlingen actief met dit proces mee kunnen werken. De PHH supervisor zal bij ieder bezoek ook contact leggen met iemand uit de leerlingen-raad voor overleg en op-en aanmerkingen alsmede suggesties over ons beleid bespreken. Ook met forums voor ouders en met wachtwoord beveiligde forums voor het onderwijzend personeel willen wij deze groepen erbij betrekken. Zo ontstaat voor de opdrachtgever een duidelijk overzicht en kan er in goed overleg een vervolg-beleid worden bepaald. Alle rapportage blijft confidentieel, de opdrachtgever bepaalt wat er met de informatie wordt gedaan. PHH zal, echter, alle gegevens anoniem in haar statistieken en verslagen verwerken. Een optimaal resultaat vereist nauwe samenwerking met het schoolbestuur, de veiligheidscoördinator, leerlingenraad en PHH. PHH heeft ervaring met het opzetten en organiseren van een helder en preventief beleid en kan het basisplan aanreiken. Voor een duurzaam resultaat adviseert PHH om samen een beleidsplan uit te werken waardoor de veiligheid voor de lange termijn wordt gewaarborgd. Hierdoor kan op den duur worden overgegaan naar een `onderhoudscontract` waarbij PHH slechts sporadisch de school bezoekt, met de veiligheidscoördinator en vertegenwoordiger leerlingenraad spreekt en overleg plaats vindt over beleidsplan, statistieken en trends. PHH helpt om de kwaliteit van uw leeromgeving te verbeteren. De kwaliteit van de diensten die PHH biedt, wordt continue gemonitord. Wij bezoeken de school minimaal acht keer per jaar, om structureel meer veiligheid te genereren binnen het gegeven budget. Indien gewenst kan het worden uitgebreid in overleg met de opdrachtgever. Onze PHH teams hebben de volgende taken en functies: Observatie: optreden als getrainde `extra oren en ogen` van de schoolleiding. Vroegtijdig identificeren van probleemgebieden. Preventie: duidelijk zichtbaar aanwezig en leerlingen aanspreken op grensoverschrijdend gedrag, maar ook voorlichting geven. Controle: bij toegang naar de school, de fietsenstalling, openbare ruimtes, ook zullen de kluisjes worden gecontroleerd. Opsporing: met behulp van professionele hulpmiddelen. Meldpunt: anoniem melden van onrechtmatigheden, een mailadres is per school beschikbaar. Eventuele vervolgactie altijd in overleg met de schoolleiding. Rapportage: verslaglegging van de veiligheidssituatie op school met mogelijke aanbevelingen voor verbetering en handhaving. Benchmarking: vergelijking van de veiligheid met scholen in de regio en het land. Verwerking van de statistieken blijft anoniem. Voorlichting: vroegtijdige signalering van nieuwe ongewenste trends en leerlingen ervan bewust maken dat hierop gelet wordt. Duurzame implementatie: PHH raadt erg aan deze extra service te nemen om een vervolg te geven aan het actieve werk van PHH om zo, uiteindelijk, te komen tot een `onderhoudscontract` waarbij PHH zeer gedoseerd langs komt en er verder gekeken wordt naar het up to date houden van het beleidsplan. Targets, trends en statistieken worden besproken. Op deze wijze wordt de investering van alle partijen om te komen tot een nog veiliger leeromgeving verankerd binnen de bedrijfsvoering. Workshops: (Optioneel) voor docenten en leerlingen. Thema´s: geweldloze communicatie, actuele ontwikkelingen, omgaan met lover-boys, case studies gebaseerd op eerdere ervaringen van PHH. De workshops worden verzorgd door onze eigen psycholoog en opleiding-manager. duidelijdelijk stappenplan naar een veiliger leeromgeving. Samenwerking, transparantie en constante kwaliteit zijn kenmerkend voor het werken met PHH. Het plan is gebaseerd op een schooljaar en bevat de volgende stappen: 1. Voorbereiding: overleg met de directie en eventueel vertegenwoordiger oudercommissie en onderwijzend personeel. 2. Voorlichtingsbijeenkomst: voor leraren en leerlingen over de diensten van PHH. Bijeenkomst met preventieve werking. Ouders worden nog dezelfde dag op de hoogte gebracht over de samenwerking, school-PHH. 3. Inventarisatie: bezoek door supervisor van PHH als voorbeschouwing van het gebouw en de veiligheidssituatie. Afstemming met de veiligheidscoördinator en kort overleg met de vertegenwoordiger leerlingen raad. 4. Team-bezoeken: vier tot zes PHH specialisten bezoeken gedurende het schooljaar op wisselende tijden de school met een variatie in aanpak. 5. Opsporing verdovende middelen: met inzet van professionele en gecertificeerde experts o.l.v. een PHH supervisor. 6. Terugkoppeling: aan het einde van het bezoek wordt de veiligheidscoördinator op de hoogte gebracht over de resultaten. 7. Overleg: supervisor PHH houdt ruggespraak met de vertegenwoordiger van de leerlingenraad over de manier van aanpak en eventuele suggesties en neemt de op- en aanmerkingen door. 8. Evaluatie: terugkoppeling van de resultaten door de supervisor van PHH naar de veiligheidscoördinator, aan de hand van de nulmeting. 9. Jaarverslag: Overzicht en inschatting van de veiligheid van de leeromgeving op basis van de resultaten. Eventuele aanbevelingen zullen door onze afdeling duurzame veiligheid worden toegelicht. 10. Vervolg-plan –optioneel: PHH kan een plan maken om na de nul meeting in het eerste jaar, een nieuwe meting te doen in de daaropvolgende jaren. 11. Begeleiding –optioneel: bevindingen van de PHH specialisten van de bezoeken en inspecties worden confidentieel teruggekoppeld naar de veiligheidscoördinator. Met PHH kan worden besproken over een mogelijke follow-up. Een veilige, prettige leeromgeving voor iedereen! Preventieve handhaving door PHH biedt een veiliger leeromgeving op uw school. In de beleving van leerlingen en personeel, maar ook van buitenaf. Leren, lesgeven en werken op school wordt aangenamer. Medewerkers voelen zich gesteund en hoeven minder energie te steken in veiligheid. Ouders waarderen de inspanningen van uw school om de veiligheid van hun kinderen te verhogen. En de leerlingen? Zij ervaren een fijne school, meer duidelijkheid en tonen daardoor betere leerresultaten! Jan W Bos\ Preventieve-Handhaving.nl 06 836 75562 035 6026934 Op weg naar een veiligere school Preventieve Handhaving helpt uw school het verschil te maken. Als onderwijsinstelling en werkgever biedt u meer kwaliteit door een verbeterd imago en vooral aantrekkingskracht. Samen werken aan een veilige school en dus leeromgeving vraagt om begrip en vertrouwen. Daarom wil PHH graag met u kennismaken. Tijdens een gesprek leggen wij graag onze werkwijze gedetailleerd uit en kunnen wij uw persoonlijke wensen bespreken. Jan W Bos, algemeen directeur,