HILVERSUM - Uit een enquête van het EenVandaag Jongerenpanel blijkt dat een meerderheid van 53 procent van de scholieren graag zou zien dat in het onderwijs meer gebruik wordt gemaakt van digitale leermethoden.
Ook bleek uit het onderzoek, waaraan 1.122 jongeren deelnamen, dat veel leerlingen (43 procent) vinden dat hun leraar of lerares niet erg bekwaam zijn in de omgang met ICT. "Ik heb de indruk dat scholen 10 tot 20 jaar achterlopen op ICT-gebied", aldus een van de respondenten.
De leerlingen werd verder gevraagd naar hun ervaring met de vaardigheden en kwaliteiten van de docenten. Bij de vraag wat voor kwaliteiten een goede leerkracht moet hebben, vond het grootste aantal leerlingen (72 procent) het belangrijk dat hij of zij de stof goed uit kan leggen. Ook humor en enthousiasme werden veelvuldig genoemd, door respectievelijk 49 en 48 procent van de respondenten.
Hoewel leraren over het algemeen behoorlijk orde kunnen houden in de lessen, zegt 74 procent van de scholieren één tot drie leraren te hebben bij wie chaos in de klas overheerst. Ook kunnen leraren terrein winnen op het betrekken van leerlingen bij de les. 40 procent gaf aan dat dit te weinig gebeurt.
De docent blijkt erg belangrijk te zijn voor de kwaliteit van de lessen. Of een leerling een vak leuk vindt, hangt volgens 77 procent samen met de docent die het geeft. Ook bepaalt de docent voor een groot deel (52 procent) of leerlingen hun best doen voor het vak.
© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem