Bijna 70 procent van de leerlingen die vanuit de internationale schakelklassen (ISK's) doorstromen naar het voortgezet onderwijs gaan naar het praktijkonderwijs, vmbo basis of kader. En van de jongeren die naar het mbo gaan, gaat 80 procent naar de entreeopleiding. Dat blijkt uit een peiling van de VO-raad onder ISK-directeuren. Een merendeel van deze kinderen komen dus de laagste onderwijsniveaus terecht, terwijl dit vaak onder hun niveau ligt. Dat melden de VO-raad en NRC.
Dat de leerlingen op de laagste niveaus terechtkomen, is vooral te wijten aan de taalachterstand. Uit onderzoek blijkt dat migranten vijf tot zes jaar nodig hebben om de taal zo goed te leren dat ze zelfredzaam zijn in het onderwijs, zegt Paul Rosenmöller, voorzitter VO-raad. Dit terwijl asielzoekerskinderen hier maar één tot twee jaar Nederlands leren in een internationale schakelklas. Voormalig directeur van de ISK in Drachten, Jur Moorlag, zegt zelden leerlingen te hebben die naar de havo gaan. “Migrantenjongeren leren echt in korte tijd bij ons Nederlands. Maar zelfs de allerslimsten kunnen zich na een internationale schakelklas niet volledig redden in het vervolgonderwijs. Op de middelbare school krijgen ze tien vakken, in allerlei jargon, dat is vrij lastig”, legt Moorlag uit.
Naast de taalachterstand zouden middelbare scholen en mbo's in de omgeving huiverig zijn om de migrantenjongeren op een hoger niveau aan te nemen, zegt Moorlag. De kennisinstellingen zouden bang zijn dat het de kwaliteit van de school aantast als ze veel ISK-leerlingen toelaten. “De leerlingen zouden met minder goede cijfers de scores van de school omlaag kunnen halen”, aldus Moorlag. Echter, benadrukt de voormalig directeur, de scholieren verdienen wel een kans. De VO-raad geeft aan dat het belangrijk is dat migrantenjongeren ondanks hun taalachterstand toch naar hogere niveaus kunnen doorstromen. “Ik weet dat het ingewikkeld is; hoe organiseer, faciliteer en financier je dit? Maar we moeten ons hier hard voor maken. Anders gaat er straks een generatie verloren”, aldus Rosenmöller.
© Nationale Onderwijsgids
“Ik weet dat het ingewikkeld is; hoe organiseer, faciliteer en financier je dit? Door de studie- en schoolkeuze uit te stellen tot 14j.!