Normal_normal_35630807-1f93-4e5b-898f-86fa1b3969d1

200 kinderen nemen op donderdag 26 januari voor één dag de positie over van verschillende CEO’s, directeuren, burgemeesters en hoofdredacteuren van succesvolle bedrijven. Tijdens ‘Baas van Morgen’, een initiatief van JINC, ervaren kinderen die opgroeien in een omgeving met sociaaleconomische achterstand hoe het is om de leiding te hebben en doen zij een waardevol contact voor het leven op. Dat meldt JINC.

Met deze ‘superbliksemstage’ willen JINC en alle deelnemende bedrijven, laten zien dat een goede start op de arbeidsmarkt niet voor al het talent van morgen vanzelfsprekend is. De kinderen nemen het roer over van de top van Nederland, bij organisaties als: Albert Heijn, Transavia, Ziggo, AkzoNobel, Madurodam, Rijkswaterstaat, Boskalis, Nestlé, ministerie van Onderwijs, IBM, Hilton en Philips.

Leerlingen uit Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Almere, Den Bosch, Eindhoven, Kennemerland en Den Haag krijgen de kans één dag te ervaren hoe het is om als een echte baas aan het roer te staan van een succesvol bedrijf. Ook kunnen zij deze dag laten zien wat zij in hun mars hebben en vooral hoe zij een bedrijf zouden besturen. Als ‘Baas van Morgen’ schuiven zij aan bij vergaderingen, spreken de medewerkers toe, brainstormen en geven hun visie op bepaalde zaken.

Een groep van ruim 150 ‘bazen’ uit het hele land doet mee aan deze jaarlijks terugkerende dag van JINC. Onder anderen Jet Bussemaker (Minister Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), Joris van Dijk (Madurodam), Mark Grimberg (Capgemini), Jeroen van Hooff (ManpowerGroup), Jaap Wassink (Coca-Cola), Harold Goddijn (TomTom), Eberhard van der Laan (Burgemeester Amsterdam), Marten Booisma (AkzoNobel) en Hans de Jong (Philips) stellen voor één dag hun stoel beschikbaar aan een jonge ‘Baas van Morgen’.

In Nederland groeien meer dan 600.000 kinderen op in een omgeving met sociaaleconomische achterstand. Zij hebben dromen en talenten, maar vaak ontbreekt het hen aan een waardevol netwerk, de juiste vaardigheden en kennis over beroepen. Daardoor is een goede start op de arbeidsmarkt voor hen niet vanzelfsprekend. Bovendien loopt de kansenongelijkheid in het onderwijs op. Kinderen met dezelfde talenten schoppen het structureel minder ver als hun ouders lager opgeleid zijn, in een slechtere wijk wonen of minder verdienen. Met het bedrijfsleven en onderwijs geeft JINC deze kinderen kans op een betere toekomst. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids