Een klein deel van de Nederlandse leerlingen maakt een lange en steile weg omhoog door het onderwijssysteem. Zij beginnen bijvoorbeeld in het vmbo-gt en eindigen op de universiteit, of ze doen examen vmbo-b en belanden uiteindelijk in mbo-4. Er zijn diverse steile stapelroutes mogelijk, maar nog niet eerder was in kaart gebracht hoeveel leerlingen deze aflegden en wie meer kans maken om bergbeklimmer te worden. Daarom is er een thema-analyse gewijd aan diegenen die hun top in het onderwijs hebben bereikt: de bergbeklimmers van het Nederlandse onderwijssysteem. Dit meldt Onderwijs in Cijfers.
Naar leerlingen die stapelen in het onderwijs is nog weinig onderzoek gedaan. De thema-analyse is daarom in de eerste plaats gericht op het beschrijven van de groep. Zo blijkt dat nog geen 10 procent van de leerlingen in het Nederlandse onderwijs bergbeklimmer wordt. Sommige routes zijn populairder dan andere: van de vmbo-b leerlingen haalt 16 procent uiteindelijk een mbo-4 diploma of hoger tegen 3 procent vmbo-gt leerlingen die doorstromen naar een wo-bachelor.
Bergbeklimmers zijn een uitzonderlijke groep, maar ze volgen uiteindelijk hetzelfde voortgezet onderwijs als de jongeren waarmee ze in de klas zitten. Onderzoekers hebben gekeken welke leerlingen meer kans maken om een stapelroute in het onderwijs (succesvol) af te leggen. Opvallend is dat de groep bergbeklimmers een vrijwel constante sekseverdeling kent over de onderwijsniveaus, rond de 57-55 procent is vrouw. Dit in tegenstelling tot het totaal, wat steeds meer mannen huisvest naarmate het onderwijsniveau daalt.
Klik hier om de thema-analyse te bekijken inclusief interactieve grafieken
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids