Het traject ‘Leren verbeteren’ blijkt een succesvolle methode om scholen met het predicaat ‘onvoldoende’ of ‘zeer zwak’ weer op peil te brengen. Uit onderzoek blijkt dat slecht presterende middelbare schoolafdelingen het snel beter doen door dit traject. Dit meldt de AVS.
Voor het onderzoek werd gekeken naar de begeleiding van 58 zeer zwakke afdelingen van 39 middelbare scholen. Door het verbetertraject zijn bijna alle afdelingen inmiddels weer op niveau. Het traject is met name effectief wanneer scholen na het inspectiebezoek snel starten met het verbetertraject. Ook duidelijkheid over het begrip ‘onderwijskwaliteit’ en een goed onderwijskundig leiderschap blijken belangrijke succesfactoren.
Opvallend is dat zeer zwakke schoolafdelingen opvallend veel leerlingen met een taalachterstand hebben en dat maar weinig afdelingen rekening houden met deze leerlingen. Het taalonderwijs is in het verbetertraject daarom ook een belangrijk aandachtspunt.
Meer informatie over ‘Leren verbeteren’ en de resultaten uit het onderzoek op www.avs.nl.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids