Normal_rss_entry-209014

Jongeren voelen zich vaker vrolijk en geïnspireerd door het gebruik van social media dan jaloers, somber of onzeker. Dat concludeert de Universiteit van Amsterdam (UvA) na onderzoek onder bijna duizend 14- en 15-jarigen.

"In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt - dat alle mooimakerij op social media het zelfbeeld van jongeren ondermijnt - blijken de positieve gevoelens de overhand te hebben", aldus de onderzoekers.

Bijna de helft van de ondervraagden (44 procent) zegt "soms" tot "heel vaak" positiever naar zichzelf te kijken als ze zich online met anderen vergelijken. Een kleiner deel zegt erdoor geïnspireerd te raken (41 procent), of trots op zichzelf te worden (40 procent). Negatieve gevoelens komen ook voor, maar minder vaak: jaloezie (22 procent), onzekerheid (21 procent) en somberheid (19 procent).

WhatsApp (96 procent) wordt het meest gebruikt door jongeren, gevolgd door Instagram (83 procent), YouTube (82 procent) en Snapchat (67 procent). Facebook (35 procent), Pinterest (21 procent), Twitter (9 procent), en TikTok (8 procent) worden veel minder gebruikt.

Door: ANP