Bij het volgen van onderwijs op afstand is een internetverbinding die naar behoren werkt essentieel, maar in de praktijk blijkt dat er gezinnen zijn die geen of slecht werkend internet hebben. Daarom biedt SIVON samen met KPN, T-Mobile en Vodafone tijdelijk internetoplossingen aan om thuisonderwijs toch goed mogelijk te maken. Schoolbesturen met leerlingen zonder goed internet kunnen zich aanmelden voor deze internetoplossingen. Dit meldt SIVON.
SIVON is door de PO-raad, de VO-raad en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) gevraagd om schoolbesturen hierbij te ondersteunen.
Hoe werkt het?
Schoolbesturen bepalen per schoollocatie welke leerlingen in aanmerking komen voor een internetoplossing en bekijken vervolgens samen met de ouders/verzorgers welke optie (wifispot Ziggo, simkaart T-Mobile of wifi access-point) het beste past bij de situatie van de leerling. De aantallen worden per optie doorgegeven via het aanmeldformulier, en SIVON maakt een verdeling, waarna alle schoollocaties, indien beschikbaar, de aangevraagde internetverbindingen ontvangen. Schoolbesturen zijn zelf verantwoordelijk voor het verspreiden van de verbindingen onder de leerlingen.
De internetverbinding is actief tot eind juli 2021 en de codes, simkaarten en wifi access points worden eigendom van de school. Er wordt geen vergoeding gevraagd aan het schoolbestuur, de school of de leerling. Er is slechts een beperkte voorraad aan internetoplossingen beschikbaar waardoor SIVON niet de garantie kan geven dat aan alle leerlingen wifi geleverd kan worden.
Meer informatie en het aanmeldformulier zijn te vinden op de website van SIVON.
Door: Nationale Onderwijsgids