“Wat je aandacht geeft, groeit. Een leerling die persoonlijke aandacht krijgt bij het oefenen van zijn studievaardigheden, groeit in zijn zelfvertrouwen en succeservaring.” Dat ziet Rosalie Drijver, trotse vestigingsmanager bij Lyceo, landelijk aanbieder van aanvullend onderwijs. Jaarlijks stromen honderden leerlingen in op een van de 130 locaties voor een kosteloos Lyceo Extra-traject bijles, huiswerkbegeleiding of examentraining. Het doel? De kansenongelijkheid in het onderwijs bestrijden met het grootste goed dat er is: goed onderwijs. Dat is een basisrecht, zo luidt het uitgangspunt van de Internationale Dag van het Onderwijs die vandaag gevierd wordt. En volgens Lyceo moet elke leerling bovendien op school tot zijn recht kunnen komen. Dat meldt Lyceo.
De Internationale Dag van het Onderwijs werd in 2019 in het leven geroepen door de Verenigde Naties om aandacht te vragen voor kansenongelijkheid. Zo gaan volgens cijfers van het Nederlands Jeugdinstituut duizenden leerplichtige kinderen niet naar school. Ook verdwenen tijdens en na de coronacrisis veel kinderen van de radar of liepen ze grote leerachterstanden op. Maar ook op school kunnen er allerlei redenen zijn waarom leerlingen (tijdelijk) niet mee kunnen komen met de onderwijsstructuur, terwijl ze wel allemaal op hetzelfde tempo dezelfde einddoelen moeten behalen.
Persoonlijk welbevinden
Het onderwijs is echter ook bij uitstek de remedie. Persoonlijk welbevinden vormt een sleutelfactor bij het schoolsucces (Staat van het Onderwijs 2024). Op school moeten kinderen leren worden wie ze al zijn, hun talenten en interesses tot bloei leren brengen en waarden leren ontwikkelen waarmee zij medemensen, sociale systemen en de samenleving kunnen begrijpen. Daar zet Lyceo zich voor in: aan intelligentie en inzet ligt het namelijk meestal niet als een leerling niet goed kan meekomen, wel aan de toegang tot hulp. Vestigingsmanager Victor Hupe: “Extra ondersteuning zou er niet alleen moeten zijn voor kinderen van kansrijke ouders.” Ook Basten Hubers, ondersteuningscoördinator op het Bonaventura College in Leiden, onderschrijft dat. "Leerlingen die meer begeleiding nodig hebben bij hun huiswerk dan op school geboden wordt, en die daarvoor thuis niet terecht kunnen of van wie de ouders niet de financiële middelen hebben om die hulp in te schakelen, moeten ergens heen kunnen. Lyceo is een nodige aanvulling op ons huidige pakket aan ondersteuningsmogelijkheden."
Nauwe samenwerking met scholen
De nauwe samenwerking met scholen is een belangrijk uitgangspunt voor Lyceo. Naast het kosteloze traject wordt er gestreefd naar zoveel mogelijk interne begeleiding. ''We willen zo goed mogelijk op de school aansluiten zodat we ook van elkaar kunnen leren bij het begeleiden van leerlingen,'' aldus Rosalie. Bovendien wordt de begeleiding voor veel meer leerlingen toegankelijk wanneer deze door de school gefaciliteerd en (deels) gefinancierd wordt. “We kunnen ze een stabiele omgeving bieden waarin ze gezien worden en waarin we aansluiten op hun niveau en situatie,” vertelt Lyceo-vestigingsmanager Els van der Veer.
Studievaardigheden
Vaak zijn het daarnaast vooral de studievaardigheden waar de leerlingen wel wat hulp bij kunnen gebruiken: van het gevoel hebben niet goed te kúnnen leren gaan zij naar léren leren. Daar weten Danique (14), Nova (16) en Jelle* (17) alles van. Alle drie liepen ze vast bij het huiswerk en leerwerk, en alle drie staan ze er nu weer goed voor. Dankzij de begeleiding vanuit het Lyceo Extra-traject geloven ze dat ze ook daadwerkelijk voor hun droombaan kunnen gaan: Danique wil fysiotherapeut worden, Nova piloot en Jelle psycholoog. En er zijn meer succesverhalen: sinds 2016 kunnen elk jaar honderden leerlingen zoals Nova, Danique en Jelle hun zelfvertrouwen en cijfers verbeteren dankzij begeleidings-, maar ook doorstroom- en vakantieprogramma's van Lyceo. Onafhankelijk onderzoek van SEO heeft bovendien aangetoond dat leerlingen na een Lyceo Extra-examentraining gemiddeld 1,5 punt hoger scoren op hun eindexamen.
Ook ouders zien de waarde van een begeleidingstraject. Agnes, moeder van Lyceo Extra-leerling Bregje (15): ''Ze durft hulp te vragen en het aan te nemen, ze heeft veel meer zelfvertrouwen en is een stuk gezelliger en vrolijker.'' Wat je aandacht geeft, groeit, en wie groeit, kan tot zijn recht komen. Daarom zetten Rosalie, Victor, Els en hun collega's zich elke dag met hart en ziel in voor hun leerlingen - Internationale Dag van het Onderwijs of niet.
* Wegens privacyredenen is de naam van de geïnterviewde gefingeerd.
Door: Nationale Onderwijsgids