Middelbare scholen in Utrecht gaan het helemaal anders doen. Nu is er nog sprake van een loting voor basisschoolleerlingen. Komend schooljaar krijgt deze loting een andere vorm vanwege de nieuwe wetgeving. Dat meldt RTV Utrecht.
Ouders en leerlingen moeten nu meerdere schoolkeuzes in de stad en regio doorgegeven. Dan zijn ze tenminste zeker van een plek op een school naar keuze. De afgelopen jaren konden ze maar één school opgeven. Voor de leerlingen die waren uitgeloot kwam er nog een tweede aanmeldronde. In die ronde kregen ouders en leerlingen informatie over scholen met genoeg beschikbare plaatsen.
Tweede aanmeldronde niet meer toegestaan
Vanwege de komst van de doorstroomtoets in plaats van de eindtoets is die tweede aanmeldronde niet meer toegestaan. De schoolbesturen in Utrecht en de regiogemeenten gaan nu samenwerken bij de aanmelding, de loting en de uiteindelijke plaatsing van de leerlingen.
School naar voorkeur
Dit heeft als doel om de leerlingen uit de stad en regio de meeste mogelijkheden te geven op een plek op een school naar voorkeur. Als de leerling dan toch is uitgeloot en niet op de school van de eerste keuze terechtkomt, dan wordt de leerling direct geplaatst op een school van de tweede of lagere keuze binnen de regio.
Boston-systeem
Utrecht blijft wel werken volgens het Boston-systeem. Dat is een lotingmethode die de meeste leerlingen de school van de eerste keuze toewijst. Dit heeft wel als gevolg dat een kleine groep leerlingen op een plek van een lagere voorkeurskeuze terechtkomt.
Voorrangsregels
Per deelregio worden er wel verschillende voorrangsregels toegestaan. Leerlingen die in de stad Utrecht wonen, krijgen voorrang op een plaatsing op een school in Utrecht.
De voorrangsregels verschillen per school. Soms geven ze voorrang aan leerlingen uit de eigen gemeente of de school werkt met een verdeling van leerlingen uit de eigen gemeente en uit gemeenten in de regio. Het idee om gemeenschappelijke voorrangsregels in de regio te creëren is uitgesteld tot schooljaar 2025-2026. De schoolbesturen willen eerst het effect zien van de nieuwe afspraken en deze dan ook kunnen beoordelen voordat er nieuwe afspraken worden gemaakt.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk