Televisiepresentatoren Sinan Can en Marcia Luyten zijn twee van de ambassadeurs van het grote krantenproject dat De Limburger in januari in Heerlen lanceert. Dat heeft hoofdredacteur Björn Oostra gemeld. Zo'n 3000 jongeren en hun ouders krijgen vier jaar lang gratis toegang tot de digitale krant. De Universiteit Maastricht en de Open Universiteit in Heerlen gaan volgen wat het effect is van dit initiatief op de kinderen en hun ouders.
De kinderen zijn leerlingen uit 122 klassen van de laatste groepen van de basisschool en de eerste twee klassen van het vmbo in Heerlen. Docenten in deze klassen zullen met regelmaat met de leerlingen praten over de krant en het nieuws. Maar met regelmaat zal ook een aantal ambassadeurs van het project langskomen. Het gaat niet alleen om programmamakers, zoals Can en Luyten. Maar ook (oud-)politici als Lodewijk Asscher, Emile Roemer en Lilianne Ploumen doen mee, net als MKB-topman Jacco Vonhof en voetballer Roel Brouwers. Tientallen scholen en enkele instellingen zijn bij het project betrokken.
Redactielokaal in de wijk
De krant wil ook een redactielokaal in de wijk vestigen om zo de journalistiek naar de volksbuurt te brengen. "Als krant voelen wij het als onze maatschappelijke plicht mee te helpen de kloof te dichten tussen mensen die veel en weinig toegang hebben tot betrouwbare informatie", aldus Oostra van De Limburger. De krant wijst erop dat wie in Heerlen-Noord opgroeit minder goede levenskansen dan elders in Nederland heeft. De laaggeletterdheid is er 20 procent.
Journalistieke normen en waarden
Het Commissariaat voor de Media (CvdM) maakte recent bekend zich zorgen te maken dat de kloof in het mediagebruik tussen generaties steeds groter wordt. Jongeren maken ook voor nieuws vooral gebruik van sociale media en minder van traditionele media. Het CvdM wijst erop dat dit mogelijk tot bronnen leidt die de journalistieke normen en waarden niet in acht nemen.
Door: ANP