Journalist en tekstschrijver Barbara De Munnynck verdiepte zich in 5500 jaar wereldgeschiedenis en koos 100 opvallende gebeurtenissen die ze tot leven brengt voor hedendaagse (jonge) lezers. De korte, columnachtige teksten zitten vol vaart, humor en haakjes naar vandaag. Isabelle Geeraerts stopt al net zoveel zwier in de kleurrijke, paginagrote illustraties. Het boek brengt behapbare verhalen én verrast ouders en leerkrachten met ook minder bekende anekdotes die de klassieke geschiedenisboeken niet halen. Dat meldt Pelckmans BV.
Waarom verstopte Cleopatra zich in een tapijt en zat Alexander de Grote in een tentje te huilen? Hoe belandde Marco Polo in de gevangenis en Jeanne d’Arc op de brandstapel? Het avontuur begint wanneer Lucy op twee benen leert lopen en eindigt met Greta Thunberg die spreekt op de klimaattop.
Historische momenten
“Ik wilde een boek schrijven dat is afgestemd op de aandachtsspanne van jongeren van vandaag,” zegt Barbara De Munnynck. “Vertel je teveel, dan haken ze af. Vertel je te weinig, dan gaan de losse feiten het ene oor in, het andere oor uit. 500 woorden per verhaal is net genoeg om context en samenhang te geven én om een idee te lanceren dat bijblijft. Uiteindelijk draaien veel historische momenten rond tijdloze vragen: Waarom is het zo belangrijk om de eerste te zijn (bv. bij de maanlanding)? Hoe erg moet het worden voor je besluit te vluchten (uit Pompeji)?”
Meer dan een opfrisbeurt
De toegankelijke taal is afgestemd op 10- tot 14-jarigen. Maar geschiedenis is bij uitstek een thema dat generaties verbindt. Leerkrachten die het boek gebruiken in de klas of ouders die het voorlezen aan grote(re) kinderen zullen zich niet vervelen. Ze krijgen méér dan een opfrisbeurt van hun algemene kennis. Een kleine wereldgeschiedenis in 100 grote data bevat de klassieke mijlpalen (1492, 1789...) maar brengt ook minder gekende feiten en figuren onder de aandacht. Zo laat het lezers kennismaken met Ana Nzinga, Olaudah Equiano en Manuela Sáenz. En kom je te weten wie in 1633 de allermoeilijkste beslissing van z’n leven moest nemen.
De auteur kiest regelmatig een vrouwelijk en/of niet-westers perspectief: “Ik ben een feministe met dri dochters. Dat merk je aan de verteltoon, meer dan aan het aantal mannen of vrouwen in dit boek. Deze geschiedenis heeft bewondering voor vreedzame prestaties, dappere eenzaten, glorieuze mislukkingen en voorvechters van sociale gelijkheid. Het is géén boek dat machtswellust en bloedvergieten verheerlijkt.”
Door: Nationale Onderwijsgids