LAKS heeft op derde dag van eindexamens al 150.000 klachten ontvangen

De 36e editie van de Eindexamenklachtenlijn van het LAKS is begonnen op dinsdag 14 mei. Verschillende vrijwilligers, scholieren uit heel Nederland, zijn al druk bezig geweest met het opnemen van telefoontjes en met het controleren van inhoudelijke en organisatorische klachten. De eerste dag begon de klachtenlijn met een nieuw record van 50.000 klachten. Al snel steeg het aantal klachten en op dag 3 zitten we op 150.000 klachten. Dat meldt het LAKS.

Havisten hebben tot nu toe de meeste klachten ingediend, ruim 62.000. Vwo’ers hebben tot nu toe ruim 51.000 klachten ingediend en vmbo’ers (gl/tl, kb en bb) hebben in totaal bijna 35.000 klachten ingediend. De meeste klachten gaan over dat het examen te moeilijk was en dat het examen te lang was (respectievelijk bijna 80.000 en 30.000). Veel klachten die worden ingediend zijn algemeen, maar we krijgen ook hele specifieke klachten waar we al actie op hebben ondernomen.  

Geluidsoverlast tijdens het examen 

In totaal hebben we ruim 5.500 klachten gehad over geluidsoverlast tijdens het examen. We krijgen klachten binnen over surveillanten die met hakken door de gymzaal lopen, over telefoonwekkers die afgaan en op een aantal scholen is ook het brandalarm afgegaan

Contact met de school 

Als het LAKS dezelfde signalen ontvangt van één school, nemen we altijd eerst contact op met de school om het verhaal te verifiëren. We vragen aan de examensecretaris van de school of dit het volgende examen voorkomen kan worden en bij ernstige gevallen nemen wij contact op met de Inspectie van het Onderwijs. “Mocht je klachten hebben over geluidsoverlast en/of de organisatie van de examens, dien deze dan ook altijd in bij de examensecretaris van jouw school”, zegt Dada Amoilafoe.

Vraag 9 van wiskunde A havo 

Ook krijgen we klachten over specifieke vragen in het examen, de meeste klachten zijn er nu over vraag 9 van wiskunde A havo. Deze inhoudelijke klachten behandelen we met een team van vrijwilligers die naar de specifieke vragen kijken. Als het team van vrijwilligers denken ook een fout in de vraag en/of het correctiemodel te vinden, dan dienen we deze vragen in bij het College voor Toetsen en Examens en kijken zij er met een team van experts weer naar. “De meeste klachten die we binnenkrijgen over wiskunde A havo gaan over dat leerlingen de vraagstelling en bronnen moeilijk en vaag vonden”, aldus woordvoerder Amoilafoe. 

Tot en met 29 mei zitten de bellers nog voor iedereen klaar op de examendagen tussen 12.00 en 19.00 uur. Ook is examenklacht.nl nog de gehele examenperiode open om je klacht online in te dienen. Dat kan ook voor het tweede tijdvak voor je inhaalexamens en herkansingen.  

Door: Nationale Onderwijsgids