Student aan de UT is ook docent in het voortgezet onderwijs

Universiteiten in Nederland lanceerden afgelopen week een campagne om iets te doen aan het lerarentekort. Masterstudent Julian van Santen studeert en staat ook nog eens drie dagen voor de klas. Dat meldt U Today.

Universiteiten proberen met een landelijke campagne hun lerarenopleidingen onder de aandacht te brengen en het lerarentekort op te lossen. Het basis- en voortgezet onderwijs telt een tekort van 13,5 duizend leraren.

Studie en als docent voor de klas 

Van Santen studeert sinds 2019 aan de UT en sinds februari doet hij twee masters, namelijk Informatica en Educatie in de Bètawetenschappen. Ook staat hij sinds een aantal weken drie dagen als docent voor de informaticaklas op het Staring College in Lochem. Het docentschap was eerst een stage, maar het is nu zijn baan geworden vanwege het grote tekort aan leraren.

Geen docent informatica 

Het Staring College had namelijk geen enkele docent informatica. Van Santen heeft drie klassen en voor twee andere klassen wordt er naar een leraar gezocht. Dat de universiteiten nu aandacht vragen voor het grote tekort aan leraren vindt Van Santen een logische stap.

Passie voor lesgeven 

De student had zelf de keuze om volledig bezig te zijn met zijn studie, vervolgens zijn diploma te halen en te gaan werken. Maar Van Santen heeft een grote passie voor lesgeven en dat gaf dan ook de doorslag om drie dagen in de week voor de klas te staan. Van Santen was lange tijd student-assistent en er zitten veel docenten in zijn familie. Hij ziet het onderwijs en leraarschap dan ook als iets belangrijks en dat hij naast zijn studie nu een lekker zakcentje verdient is ook mooi meegenomen. “Mijn studiefinanciering is namelijk afgelopen.”

Als Van Santen klaar is met zijn studie wil hij eerst ervaring opdoen in het bedrijfsleven of eventueel een PhD halen. Het onderwijs in als docent ziet hij fulltime nog niet zitten. Zijn medestudenten raadt hij wel aan om een vergelijkbaar traject te volgen. “Een nutteloze minor van een half jaar waarin je niets doet is misschien leuk, maar je kan ook kiezen om iets goeds te doen en proberen om een groot maatschappelijk probleem kleiner te maken.” 

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk