Pilot met Magister-app geslaagd, maar de meeste ouders zijn niet enthousiast

Een middelbare school uit Zeist is tevreden over de pilot waarbij cijfers van leerlingen niet meer zichtbaar zijn voor hun ouders. Op de school gaat de pilot verder, maar er zijn maar weinig ouders die enthousiast zijn over het idee dat ze niet meer kunnen meekijken met de schoolprestaties van hun kinderen. Dat meldt RTL Nieuws.

Via Magister of andere leerlingvolgsystemen zoals bijvoorbeeld Somtoday kunnen de schoolprestaties van kinderen door ouders in de gaten worden gehouden. Leerlingen kwamen vroeg een paar keer per jaar met een rapport thuis, nu kunnen ouders elke dag de laatste resultaten bekijken.

Prestatiedruk 

Docent economie aan het Jordan Montessori Lyceum in Zeist, Stijn Uittenbogaard, geeft aan dat leerlingen daardoor veel last hebben van prestatiedruk. Leerlingen vinden het namelijk een stuk prettiger als ze zelf een moment kunnen uitkiezen waarop ze het cijfer van hun toets aan hun ouders laten zien. “Er zijn zelfs leerlingen die pas na hun herkansing vertellen dat ze het eerste proefwerk officieel niet hebben gehaald.”

Ouders van de leerlingen van de school kunnen nu alleen nog samen met de kinderen naar de cijfers kijken. 10 procent van die groep ouders is negatief over de proef, omdat ze het moeilijk vinden om de controle weg te geven.

Digitaal leerlingvolgsysteem 

Bijna alle middelbare scholen in Nederland gebruiken een digitaal leerlingvolgsysteem. Naast cijfers worden ook de absentielijsten, roosters en huiswerk daarin bijgehouden. Van de ouders van middelbare scholen die zo’n volgsysteem gebruiken, zegt 68 procent dit wekelijks of vaker te bekijken.

Stoppen met Magister of Somtoday vinden de meeste ouders eigenlijk geen goed idee. 55 procent van de ondervraagde ouders vindt het geen goed plan, 38 procent is voor. Een ouder die voorstander is van het systeem laat weten dat scholen uit zichzelf niet snel genoeg informatie geven.

Leren omgaan met tegenslagen 

Scholierenvakbond LAKS is wel positief over het idee om het leerlingvolgsysteem voor ouders te beperken. LAKS-voorzitter Puk Donken zegt daarover dat het een negatieve ontwikkeling is dat ouders zo boven op hun kinderen moeten zitten. “Het moet een zelfstandige generatie worden, die ooit moet werken. Ouders moeten hun kinderen gaan loslaten, en leerlingen moeten leren omgaan met tegenslagen.”

Stress 

Leerlingen ervaren volgens Donken veel stress vanwege de hoeveelheid toetsen die ze voorgeschoteld krijgen. Als ouders altijd de cijfers kunnen inzien, vergroot dat de stress en prestatiedruk alleen maar. “Het leerproces wordt daarmee tenietgedaan.”

Het Jordan Montessori Lyceum in Zeist laat de cijfers voortaan afgeschermd voor de ouders. Ouders kunnen nog steeds meekijken, maar dan samen met hun kind.

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk