ENSCHEDE - Leerkrachten in het (speciaal) basisonderwijs kunnen veel baat hebben bij technologie om onderwijs voor zeer moeilijk lerende (zml) kinderen te ontwikkelen. Dat komt naar voren uit een onderzoek van Berthold van Leeuwen. Daarover bericht de website van de Universiteit Twente.
Van Leeuwen, sectormanager primair onderwijs en speciaal onderwijs bij het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling SLO in Enschede, promoveerde eind vorige maand aan de Universiteit Twente op zijn proefschrift ICT ter ondersteuning van passend onderwijs voor leerlingen met een verstandelijke beperking.
Van Leeuwen ontwikkelde een ICT-tool. Daarmee kunnen leerkrachten zelf reken- en wiskundelessen opzetten die afgestemd zijn op de individuele capaciteiten van zml-leerlingen. De door hem ontwikkelde webbased omgeving stelt leerkrachten niet alleen in staat om voor hen een onderwijsaanbod op maat te ontwikkelen, maar ook om de eigen deskundigheid in het lesgeven aan zml-leerlingen te vergroten.
Uit proeven op drie basisscholen in Nederland is gebleken dat leerkrachten veel baat hebben bij deze speciale website.
© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres