Paul Schnabel heeft de groep compleet waarmee hij in opdracht van het kabinet gaat werken aan een advies over de toekomst van het primair en voortgezet onderwijs. De acht leden van het platform #onderwijs2032 komen van binnen en buiten het onderwijs. De komende maanden gaan zij een brede maatschappelijke discussie aan om een antwoord te formuleren op de vraag welke kennis en vaardigheden leerlingen nodig hebben om optimaal in onze toekomstige samenleving te kunnen functioneren.
Paul Schnabel: ”Ik ben enorm blij met deze ploeg. De verscheidenheid in hun kennis en ervaring onderstreept het brede maatschappelijke belang van een toekomstgericht funderend onderwijs.”
De leden van het platform zijn docente Renée van Eijk van Combinatie 70 in Rotterdam, docent filosofie Jan Verweij van het St. Odulphuslyceum in Tilburg, voormalig leraar van het jaar Martine Visser, bestuursvoorzitter Theo Douma van O2G2 in Groningen, hoogleraar Onderwijskunde Geert ten Dam aan de UvA, CEO Siemens Nederland Ab van der Touw en Farid Tabarki; oprichter en directeur van Studio Zeitgeist.
In november vorig jaar gaf staatssecretaris Dekker van Onderwijs het startschot voor een discussie over de onderwijsinhoud in het primair en voortgezet onderwijs. Veel belangstellenden – van ouders tot leraren, van studenten tot wetenschappers – zijn inmiddels het gesprek over dit onderwerp aangegaan. Met de inrichting van het Platform #Onderwijs2032 gaat dit traject de volgende fase in. Ook het platform gaat op een eigentijdse manier de dialoog aan met de samenleving. 12 februari worden de opbrengsten van de brainstorm gepresenteerd en vindt de officiële start plaats van het platform.
© Nationale Onderwijsgids