Per vandaag zijn de mogelijkheden tot het vinden van duurzaam betaalde arbeid door leerlingen met een beperking sterk toegenomen. Deze leerlingen worden vanaf nu geschoold in wat ze wèl kunnen en krijgen hiervoor een praktijkverklaring. De Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) brengt vandaag de 390 scholen voor voortgezet speciaal onderwijs (vso) en voor Praktijkonderwijs van deze aanpak op de hoogte en geeft hen toegang tot een netwerk van 230.000 leerbedrijven. Dat meldt SBB.
Met deze nieuwe aanpak ondersteunt SBB de scholen met gerichte arbeidsmarktinformatie over kansrijke sectoren, wordt gebruik gemaakt van werkend leren en de leerlingen worden geschoold in onderdelen van het vak die ze wel kunnen uitvoeren. Het resultaat van de leerling wordt bekroond met een praktijkverklaring van het leerbedrijf met daarop het stempel van de bedrijfstak. Zo krijgt een slagersknecht die worst kan maken of een kapster die kan wassen en spoelen dat vermeld op deze praktijkverklaring. Ze erkennen daarmee inzetbaarheid van de jongere op die werkzaamheden voor de hele sector.
Het ministerie van OCW betaalt de inzet van SBB waardoor er voor de scholen minder kosten zijn. De school bespaart dan op de kosten door gebruik te maken van de opleidingsmogelijkheden van leerbedrijven. Ook levert het vinden van werk via de leerbedrijven een kortere onderwijstijd op. Als de leerling geschikt werk heeft gevonden, is het doel bereikt en stopt de opleiding.
De effectiviteit van de aanpak is beproefd op een tiental scholen en ook gemeenten als Rotterdam en Nijmegen zijn enthousiast. De overstap van school naar werk levert voor deze jongeren eerder duurzame banen op en dat betekent naast betere arbeidsdeelname ook minder uitkeringen en minder kostbare re-integratie.
© Nationale Onderwijsgids