Normal_taal__kind__taal_leren__boek

Veel kinderen van nieuwkomers leren snel de Nederlandse taal, maar dit geldt niet voor alle kinderen. Logopedist Mirjam Blumenthal benadrukt dat het belangrijk is om te kijken of er bij die kinderen meer aan de hand is. Zo kan er bijvoorbeeld sprake zijn van een beperking die invloed heeft op de taalverwerving. Volgens Blumenthal wordt soms vergeten dat ook meertalige kinderen in sommige gevallen beter af zijn in het speciaal onderwijs. Dat meldt Metro.

“In sommige gevallen is ook een vorm van speciaal onderwijs aan te raden, net als voor eentalige kinderen. Maar bij meertalige kinderen wordt dat soms vergeten, omdat men denkt dat de trage taalverwerving aan het leren van de tweede taal ligt”, aldus Blumenthal. Een aantal kinderen kan ook last hebben van een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Voor deze kinderen kan logopedie zinvol zijn, anders redden deze kinderen het niet in het onderwijs.

De kinderen van nieuwkomers moeten eerst aarden in hun nieuwe land. “Vaak komen ze getraumatiseerd binnen. Dat geldt net zo goed voor een kind afkomstig uit het achterland van Polen als voor een Syrisch kind dat de oorlog is ontvlucht. Beiden voelen zich ontheemd. Alles wat bekend was, is anders: de omgeving, de mensen, de taal”, zegt Monique van der Putten van het LOWAN, de organisatie die schakelklassen en opvangscholen voor nieuwkomers ondersteunt.

De kinderen zouden eerst de tijd moeten krijgen om te wennen aan hun nieuwe omgeving. “Pas wanneer ze zich op hun gemak voelen, neemt hun ingebakken nieuwsgierigheid het over. En dan gaat het snel”, aldus Van der Putten. Het doel van de schakelklas is om de kinderen zo snel mogelijk basis Nederlands te leren spreken – goed genoeg om na een jaar tot anderhalf mee te kunnen komen op een reguliere school. Wanneer kinderen toch niet goed meekomen, kan dus volgens Blumenthal iets anders aan de hand zijn. In sommige gevallen zijn kinderen dan beter af op een school voor speciaal onderwijs. 

© Nationale Onderwijsgids