Logo_logo-wij-trekken-aan-de-bel

Op woensdag 22 maart 2017 maken ruim 300.000 basisschoolleerlingen op zo'n 1100 scholen in Nederland, Afrika, Azië en Latijns-Amerika één minuut lang kabaal op het schoolplein met onder meer toeters en trommels. Samen vragen de kinderen aandacht voor het recht op onderwijs van leeftijdgenootjes met een handicap in ontwikkelingslanden die niet naar school gaan. Dit meldt het Liliane Fonds.

De actie is onderdeel van de internationale scholenactie 'Wij trekken aan de bel', een initiatief van het Liliane Fonds. Hiermee komen de leerlingen op voor leeftijdgenoten met een beperking die nu niet naar school gaan: in de armste landen gaat slechts 1 op de 10 kinderen met een beperking naar school. De 'herrieschoppers' roepen beleidsmakers en anderen met invloed op om hier iets aan te doen. 
 
Op de Daltonschool in Honselersdijk is er tijdens de actie een liveverbinding met een inclusieve school in Kameroen. Daar schopt Kindercorrespondent Tako Rietveld samen met de leerlingen herrie voor het goede doel. Alle deelnemende scholen kunnen online 'meekijken'. Op tal van Nederlandse scholen doen bekende Nederlanders en ambassadeurs van het Liliane Fonds aan de actie mee. 
 
Daarnaast overhandigt het Liliane Fonds aan Tweede Kamerleden van verschillende partijen een petitie en rapport met als kern: “Help wereldwijd ook elk kind met een handicap naar school en laat kinderen mét en zonder beperking samen leren.” In het rapport wordt op basis van de uitkomsten van een groot aantal onderzoeken geconcludeerd dat inclusief onderwijs een belangrijk instrument is om de vicieuze cirkel van handicap en armoede te doorbreken. Met dit voor ogen doet het Liliane Fonds aanbevelingen aan de toekomstige regering. Daarbij verwijst het Liliane Fonds naar de verplichtingen die Nederland is aangegaan door de ratificatie van het VN-Verdrag voor de Rechten van Mensen met een Handicap en de onderschrijving van de Sustainable Development Goals. Meerdere organisaties in Nederland ondersteunen de petitie en het rapport van het Liliane Fonds. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids